Invoeren tolheffing kost Duitsland geld

De Duitse minister van Verkeer sprak onlangs de verwachting uit dat Nederlanders niet massaal zullen wegblijven wanneer Duitsland tol gaat heffen bij buitenlandse automobilisten die van het Duitse wegennet gebruik willen maken. Onderzoek wijst anders uit.

Het tolplan van de minister stuit in binnen- en buitenland op de nodige kritiek. Zo zou het in strijd zijn met de Europese regels en is het ronduit discriminerend. Duitsers krijgen de tolheffing namelijk via de fiscus terug.
Uit een onderzoek van I&O Research onder meer dan 5000 Nederlanders van 18 jaar en ouder blijkt dat de Nederlanders massaal weg zullen blijven. Nu gaan velen nog de grens over om goedkoper te tanken, maar dat wordt – als de tolplannen worden uitgevoerd – stukken minder aantrekkelijk. Nederlandse consumenten blijven dan massaal weg.
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek van I&O Research zijn:
  • De afgelopen 12 maanden bezochten vier op de tien Nederlanders Duitsland met auto of motor. Het grootste deel hiervan doet dat regelmatig. Men bezoekt Duitsland voor een toeristisch bezoek, op doorreis naar een ander land, om te winkelen, om benzine te tanken, voor het werk of voor familie- of vriendenbezoek.
  • De effecten van de tolheffing op de bestedingen in Duitsland zouden aanzienlijk zijn. Naar schatting nemen deze met een miljard euro af als alle voornemens worden waargemaakt. De tolplannen zouden vooral het winkelen (64% zal dit minder doen), benzine tanken (57%) en toeristisch bezoek (44%) hard raken. Doorreis scoort hier vrij laag (29%).
  • De meeste Nederlanders zijn op de hoogte van de Duitse voornemens, maar er bestaan misverstanden over wat de tolheffing precies inhoudt. Meer dan de helft denkt dat het alleen voor snelwegen geldt. In de grensstreek is de kennis groter dan in de rest van Nederland.
  • Tegenover ‘betalen voor weggebruik’ in het algemeen staat de helft negatief.
  • Tegenover de voorgenomen Duitse tolplannen staat maar liefst ruim twee derde negatief.
  • Men is in ruime meerderheid van mening dat het plan indruist tegen de Europese gedachte van open grenzen en open markten.
  • Het grootste deel zal wel een vignet kopen als de plannen doorgaan. Men zal vooral overgaan op aankoop eenmalig vignet (twee derde), slechts een op acht zou voor jaarvignet kiezen.
Cookieinstellingen