Verdwijnen blauwe envelop probleem voor ouderen

Foto: mystic mabel [CC BY-SA-2.0]

De gezamenlijke ouderenbonden in Nederland zijn een actie begonnen onder hun leden om aandacht te vragen voor het verdwijnen van de blauwe belastingenvelop.

Nederland wordt geacht binnen nu en zeven jaar volledig digitaal post van de Belastingdienst te ontvangen en te beantwoorden. De mensen die recht hebben op zorg- of huurtoeslag ontvingen al bericht dat de blauwe envelop verdwijnt. Vanaf 2018 verdwijnt, na instemming van de Tweede Kamer, ook de blauwe envelop voor belastingaangifte.

Aangiften gaan in de toekomst dan alleen nog digitaal, en dat is een levensgroot probleem voor veel ouderen zonder enige computerervaring. Daar hebben de ouderenbonden overigens al eerder voor gewaarschuwd.

De meldactie ‘Dag blauwe envelop’ van Unie KBO, ANBO en PCOB trekt nu ook de aandacht van de Tweede Kamer. Pieter Omtzigt (CDA) en Carola Schouten (CU) hebben aan staatssecretaris van Financiën Wiebes Kamervragen gesteld over het verdwijnen van de blauwe envelop, de belastingservice van de ouderenbonden en het gebruik van de berichtenbox.

» Enquête: hoe denkt u over het verdwijnen van de blauwe envelop?

Vragen van de leden Omtzigt (CDA) en Schouten (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Financiën over het verdwijnen van de blauwe envelop, het gebruik van de berichtenbox en de ouderenservice van de ouderenbonden (ingezonden 19 november 2015)

  1. Heeft u met ons vernomen dat het meldpunt over het afschaffen van de blauwe envelop al meer dan 500 klachten ontvangen heeft, terwijl het alleen nog maar digitaal in de lucht is en nog niet eens verschenen is in de bladen van de organisaties die meedoen (KBO, PCOB en ANBO)?
  2. Herinnert u zich de waarschuwingen bij het wetsvoorstel over het afschaffen van de blauwe envelop over de voorspelbare problemen bij mensen die over onvoldoende computervaardigheden beschikken en nu niet meer in staat zullen zijn zelfs eenvoudige belastingzaken zelf te regelen?
  3. Deelt u de mening dat de ouderenservice van de ouderenbonden een waardevolle manier is voor ouderen die vaak niet in staat zijn om hun belastingzaken zelf helemaal af te handelen?
  4. Wilt u de ouderenservice zo spoedig mogelijk uitsluitsel geven over de continuering van de ouderenservice, zodat de vele vrijwilligers weer vele mensen kunnen helpen?
  5. Deelt u de mening dat het ook in het belang van de Belastingdienst en de belastingtelefoon is dat deze vele vrijwilligers hun werk doen en daarmee veel vragen, late en foutief ingevulde formulieren en navorderingen voorkomen?
  6. Wilt u er zorg voor dragen dat de machtiging voor het invullen van de formulieren voor deze mensen op een eenvoudige en veilige manier geregeld is?
  7. Klopt het dat de eerste berichten, namelijk het continueringsbericht van de toeslagen voor de jaarwisseling alleen in de berichtenbox zal binnenkomen.
  8. Hoeveel belastingplichtigen en/of toeslaggerechtigden zijn er in Nederland (van 18 jaar en ouder)?
  9. Hoeveel belastingplichtigen en/of toeslaggerechtigden hebben een berichtenbox aangemaakt?
  10. Hoeveel belastingplichtigen en/of toeslaggerechtigden hebben de afgelopen twee weken hun berichtenbox gecontroleerd?
  11. Hoeveel mensen zullen dus een bericht van de Belastingdienst over de continuering van hun toeslag krijgen en hoeveel zullen dat bericht tijdig lezen en hoeveel mensen zullen het niet tijdig (binnen twee weken zoals u wilt) lezen?
  12. Hoeveel procent van de ambtenaren bij de Belastingdienst en het ministerie van Financiën heeft de berichtenbox aangemaakt en gebruikt hem?
  13. Bent u van mening dat het gebruik van de berichtenbox zodanig hoog is dat het verantwoord is om bepaalde brieven nu alleen nog maar via de berichtenbox aan mensen te doen toekomen?
  14. Kunt u deze vragen vóór 1 december 2015 beantwoorden, omdat er bij de ouderenservice echt behoefte is aan zekerheid?
Cookieinstellingen