Oproep ACM: “Meld datingsites met nepprofielen”

Foto: CC0 via Pixabay

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat datingsites aanpakken die nepprofielen verspreiden. Nepprofielen zijn profielen van kandidaten die niet bestaan.

ConsuWijzer, het consumentenloket van Autoriteit Consument & Markt (ACM), roept daartoe consumenten op melding te doen van datingsites die dergelijke nepprofielen gebruiken. Consumenten worden daardoor misleid. ACM is ook op zoek naar (ex)medewerkers van datingsites met nepprofielen die informatie kunnen geven. Melden kan ook anoniem. ACM kan de meldingen gaan onderzoeken en optreden als bedrijven consumenten op deze manier misleiden.

Nepprofielen op datingsites

Het gaat bijvoorbeeld om datingsites waar u als consument betaalt per verstuurd (chat)bericht aan een kandidaat. De NOS en Fraudehelpdesk constateren dat op veel van dit soort datingsites nepprofielen staan. Achter deze profielen zitten betaalde medewerkers die proberen gebruikers zo lang mogelijk aan de praat te houden via de chat. Daardoor betalen ze steeds opnieuw geld. Soms duurt dit weken of maanden, terwijl het niet tot een echte ontmoeting komt.

Zelf goed opletten

ConsuWijzer geeft een aantal adviezen. Denk na voordat u lid wordt of geld betaalt aan een datingsite. Check eerst met wat voor bedrijf u te maken hebt. Bijvoorbeeld door de naam van de datingsite of de naam van het bedrijf erachter te googelen. U kunt ook op internet checken of de datingsite een keurmerk heeft. Bekende keurmerken zijn o.a. Thuiswinkel Waarborg en Keurmerk Veilig Daten.

Meer informatie

Cookieinstellingen