Opdracht aan Streetwise royaal gerealiseerd

Sulladiga is een van de nieuwe zaken in Sittard
Sulladiga is een van de nieuwe zaken in Sittard
Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

De opdracht die de gemeente Sittard-Geleen vorig jaar aan Stichting Streetwise gaf was helder: vind minstens vijf ondernemers voor leegstaande winkelpanden in het centrum van Sittard.

En daarin is Streetwise méér dan geslaagd, want Sjaak Vinken en Leonie Kuepers trokken maar liefst acht ondernemers over de streep om zich in het sfeervolle Sittardse stadshart te vestigen, én: er zitten er nog meer in de pijplijn.

Streetwise fungeert als een intermediair tussen veelal startende ondernemers, banken, gemeente, vastgoedeigenaren en als dat nodig is uitkerende instanties om te komen tot een duurzame invulling van leegstaande winkelruimte. Als basis daarvoor dient de ondernemer in spé een gedegen ondernemingsplan in te dienen.

Winkelen in Sittard wordt steeds leuker

Ron Overdijk opende eind augustus zijn Wijnhuys en Proeverij Sulladiga aan de Limbrichterstraat. Een opmerkelijke stap voor de Heerlenaar die tot voor kort een autorijschool dreef. “Ik speelde al langer met het idee om mijn kennis van wijn te benutten in een eigen wijnhuis. Uiteindelijk heb ik voor Sittard gekozen. Het stadshart mist nog een puur wijnhuis terwijl er wel een publiek voor is. Ik wil mensen persoonlijk adviseren in een huiselijke sfeer. Hier kunnen ze proeven en over wijn leren. Dat past precies in de tijdgeest: de belangstelling voor wijn groeit weer.”

Kansen

Sjaak Vinken van Stichting Streetwise knikt. “Ron is zo’n ondernemer die iets toevoegt aan de stad. Leegstand van winkels is een serieus probleem, maar voor ondernemers die iets bijzonders te bieden hebben, liggen er volop kansen. Het gaat om beleving, daarvoor gaan mensen graag de stad in.” Dat geldt niet alleen voor winkels maar ook voor de horeca. Birgit en Ruud van Heijster bijvoorbeeld openen in september De Aetzaak aan de Markt. Zijn er dan nog niet genoeg restaurants? “Wij gaan hier de lekkerste biefstukjes, spareribs en worstjes grillen op onze binnenbarbecue”, zegt Ruud. “Met verse groenten, de beste frieten en het lekkerste Limburgse bier. Deze formule is nieuw. Mijn vrouw, Birgit, droomt na 17 jaar werken in de horeca al heel lang van haar eigen zaak. Ze heeft mij besmet en samen gaan we ervoor.”

… het gaat om beleving …

Zoektocht

Net als Ron Overdijk kwamen Birgit en Ruud van Heijster tijdens hun zoektocht naar een geschikt pand in contact met Streetwise. “Wij brengen vooral partijen bij elkaar”, zegt Leonie Kuepers van Streetwise. “Eigenaren, verhuurders, financiers, gemeente en als dat nodig is de uitkerende instantie. We kijken naar subsidiemogelijkheden en voeren onderhandelingen. We ervaren dat alle partijen bereid zijn om water bij de wijn te doen. Mits de ondernemer kan overtuigen en zijn passie overbrengt.” Acht ondernemers startten het afgelopen jaar een zaak in het winkelhart van Sittard. Onder hen drie verhuizers en vijf jonge starters onder wie Tom Borgers van Ferrum by Tom aan de Walstraat. “Ik kon de zaak van mijn baas overnemen, maar de eigenaar vroeg wel erg veel huur. Na bemiddeling door Streetwise kreeg ik een mooie korting.”

Sfeervol

Leonie Kuepers en Sjaak Vinken willen ook de komende jaren meer winkeliers naar Sittard halen om de leegstaande panden te vullen. “Belangstelling genoeg. We zijn met verschillende partijen bezig. Een sfeervolle stad als Sittard trekt veel publiek, zeker als er iets te beleven is.”

Cookieinstellingen