Nationale Ombudsman onderzoekt klachten sociaal domein

Foto: Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen

De Nationale ombudsman gaat alle 283 bij hem aangesloten gemeenten vragen hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk.

In het onderzoek wordt gekeken hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken er zijn gemaakt met contractpartners zoals zorgaanbieders. De Nationale ombudsman hanteert voor dit onderzoek zijn ‘gouden regels’ dat inwoners altijd moeten kunnen rekenen op een luisterend oor van hun gemeente en niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.

De Nationale Ombudsman is al eerder een onderzoek gestart op grond van klachten en signalen van burgers voor wie onvoldoende duidelijk is hoe het zit met bevoegdheden en verantwoordelijkheden in het sociaal domein, zeker na de decentralisaties. Zij weten niet altijd bij welke instantie zij moeten aankloppen met een hulpvraag, probleem of klacht. De ombudsman heeft deze klachten en signalen geanalyseerd en besproken met de verantwoordelijke ministeries en belangenorganisaties.

In dit onderzoek wordt gekeken naar de dienstverlening aan de burger, zoals laagdrempeligheid, oog voor maatwerk en persoonlijk contact.

Bron: WMO-raad Sittard-Geleen

Cookieinstellingen