Regionale media verder onder druk

De vraag naar regionale dagbladen en radio- en televisieprogramma’s blijft dalen. Mensen zijn steeds minder bereid te betalen voor regionaal en lokaal nieuws en regionale media verliezen daardoor reclame-inkomsten.

Dat stelt het Commissariaat voor de Media maandag in de nieuwste editie van de zogenoemde Mediamonitor.
De ontwikkelingen hebben bezuinigingen bij regionale mediaorganisaties tot gevolg. Die hebben op hun beurt ‘onvermijdelijk effect’ op de onafhankelijkheid en pluriformiteit van de lokale journalistiek. 
Sinds 2006 verdwenen er jaarlijks vier edities. “Als deze trend doorzet zonder alternatief aanbod, bestaat de kans dat dagelijks lokaal nieuws niet langer wijdverbreid beschikbaar is”, reageert voorzitter Madeleine de Cock Buning in een verklaring. 
In de monitor staat verder dat de crisis steeds meer effect heeft op de bestedingen van gedrukte media. Volgens het commissariaat gebeurt dat nu ook bij radio en tv.

Door: Novum
Cookieinstellingen