Accijnsverhoging alcohol nadelig voor schatkist

Als de accijnsverhoging op alcohol als beschermende maatregel was bedoeld, om te voorkomen dat mensen in deze tijd van economisch malheur massaal naar de fles grijpen, dan was deze maatregel van het kabinet geslaagd. De accijnsverhoging was echter bedoeld om meer inkomsten voor de schatkist te genereren…

De verhoging van de accijnzen op alcoholische dranken zorgt voor minder omzet bij slijterijen, drankgroothandels en cafés. Dat concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag.
In het eerste halfjaar verkochten Nederlandse slijterijen ruim acht procent minder drank dan een jaar eerder. De omzet van cafés nam af met bijna zeven procent. Groothandels zagen hun omzet met minder dan twee procent dalen.
De omzet van slijterijen en cafés dook vorig jaar ook al in de min. Het is voor het eerst dat ook de omzet van groothandels daalt.
“De consumenten laten de ‘dure’ Nederlandse slijterijen duidelijk links liggen”, schrijft het statistiekbureau. Consumenten betaalden in het eerste halfjaar ruim zes procent meer voor hun drank. Dat komt onder meer door de doorberekening van de accijnsverhoging en de btw-verhoging.
De onderzoeksbureaus Regiolink en Panteia concludeerden afgelopen zomer dat de accijnsverhoging de Nederlandse overheid meer kost dan oplevert. De opbrengst is volgens hen lager dan de overheid heeft ingeschat, ook omdat consumenten over de grens gaan winkelen. Tegelijkertijd verliezen werknemers hun baan en gaan meer slijterijen failliet.
De accijns voor bier ging dit jaar met tien procent omhoog. De wijnaccijns werd met achttien procent verhoogd. De accijns op sterke dranken steeg met zes procent.
Bron: Novum
Cookieinstellingen