Business Club Maas Rhein en de Deutsch Niederländische Gesellschaft vragen zoveel mogelijk mensen om het initiatief 'Meer Duits' in het Limburgs onderwijs te ondersteunen.
U kunt dat doen door op persoonlijke titel uw adhesie te betuigen door vóór 10 maart uw naam, functie en/of instelling door te mailen aan de heer Ger Essers van de Deutsch Niederländische Gesellschaft ( [email protected] ) onder vermelding van Meer Duits.
Hieronder leest u waarom Business Club Maas Rhein en de Deutsch Niederländische Gesellschaft zich voor dit initiatief inzetten.
Van de 351 km grens met het buitenland grenst Limburg over een lengte van 195 kilometer aan Duitsland. In economische zin zijn Duitsland en Nederland zeer sterk met elkaar verbonden.
De betrekkingen tussen Nederland en Duitsland zijn beter dan ooit. Met elkaar zaken doen, aan de andere kant van de grens wonen, werken, studeren, recreëren en consumeren betekent: met elkaar communiceren. Elkaars taal spreken is van groot belang.
Er is sprake van een achteruitgang in de beheersing van de Duitse taal. Op nationaal niveau wordt de Duitse taal gepromoot via de actie Macht Mit(1). Voor Limburg - ‘Die Lieblingstochter von Nordrhein Westfalen’ - is Duits een buurtaal. Wie geen Duits spreekt of verstaat is op een reisafstand van 20 minuten ‘analfabeet’ en heeft geen kansen op de Duitse arbeidsmarkt. Ook zal het veel moeilijker zijn goederen of diensten aan Duitse klanten te kunnen leveren.
Wij constateren dat
- er in de Limburgse samenleving sprake is van een groeiend gevoel om de kansen in de euregio’s te benutten(2).
- de samenwerking met Duitsland en in het bijzonder Nordrhein Westfalen van groot belang is; er in de Limburgse politiek veel aandacht wordt besteed aan buurtalen en het onderwijs een belangrijke rol in het leren van de buurtalen heeft;
- een nog te beperkt aantal scholen mee doet aan het provinciaal buurtaalproject(3), maar dat aantal in het kader van de strategische agenda wel gestaag groeit;
- er nog steeds maar één school voor tweetalig voortgezet onderwijs is, het Valuascollege in Venlo; slechts een klein deel van de leerlingen van de vier Limburgse MBO-instellingen in aanraking komt met euregiocompetenties (incl. Duitse taal);
- de Limburgse publieke omroep L1 nauwelijks aandacht besteedt aan ontwikkelingen in Duitsland;
- een aantal Limburgse gemeenten nog te weinig aandacht besteedt aan uitwisseling met Duitse grensgemeenten;
- Limburg nog vele miljarden aan omzet en daarmee welvaart laat liggen door onvoldoende gebruik te maken van de kansen van de Duitse afzet/ en banenmarkt langs de grens;
- Onderwijsinstellingen steeds meer samenwerken om dit patroon te doorbreken. Voorbeelden zijn samenwerking van de RWTH en de Universiteit Maastricht op Chemelot, VMBO/MBO en Hauptschulen en Berufskollegs in de Euregiocompetentie;
- Er een tekort aan vakleerkrachten Duits dreigt.
Ondergetekenden, afkomstig uit alle sectoren van de Limburgse samenleving, vinden dat het leren van de Duitse taal van essentieel belang is voor de Limburgse samenleving. Voor burgers, bedrijven en de toekomstige generatie werknemers en ondernemers.
Zij zijn daarom van mening dat
- meer Limburgse scholen voor basis-, voortgezet onderwijs en MBO/HBO mee moeten zouden doen aan het landelijk project ’Mach Mit’;
- dat meer Limburgse scholen moeten mee doen aan het provinciaal buurtaalproject;
- de publieke omroep L1 ook mee zou moeten doen aan Via Euregio TV(4);
- alle Limburgse MBO-instellingen moeten deelnemen aan de strategische agenda buurtaal en internationalisering en meer aandacht moeten besteden aan euregiocompetenties;
- de rijksoverheid extra substantiële middelen ter beschikking moet stellen voor een arbeidspool met leraren Duits, die Duits gaan geven op alle scholen in Limburg;
- dat buurtaal een vast onderdeel moet zijn van de regionale overlegtafels in het kader van LED, Keyport en Greenport;
- de gemeenten ter ondersteuning van de scholen uitwisselingsprogramma’s met Duitse grensgemeenten moeten aangaan;
- de Limburgse politiek in samenwerking met andere grensprovincies en sociale partners bij de Europese en nationale overheid moet aandringen op extra middelen voor onderwijs in buurtaalonderwijs in het bijzonder Duits;
- het Erasmus+- programma ook toegankelijk wordt voor stages binnen de Euregio (Cross Border mobiliteit) en dat er daarom in Brussel indringend bepleit wordt dat aan dit programma ook euregionale scholieren, studenten en docenten kunnen deelnemen.
(1) machmit.nl
(2) Zie verkiezingsprogramma’s Statenverkiezingen 2015 en www.euregionaalregister.eu
(3) www.buurtalenlimburg.eu , www.euregioschool.eu , www.elena-learning.eu
(4) www.tvl.nl/nl/mijn-regio/via-euregio
Contactpersoon: [email protected]
Zie ook:
» www.bc-maasrhein.eu
» www.dng-aachen.eu
» machmit.nl