Ondernemersvertrouwen piekt, consumentenvertrouwen gedaald

Gebouw CBS in Heerlen
Gebouw CBS in Heerlen
Foto: CC0

Consumenten zijn in mei minder positief dan een maand eerder. Ondernemers in het niet-financiële bedrijfsleven zijn aan het begin van het tweede kwartaal juist positiever dan ooit.

Het ondernemersvertrouwen, de stemmingsindicator van ondernemend Nederland, verbeterde voor het derde kwartaal op rij en kwam uit op 15,5. Dat is het hoogste peil sinds het begin van de metingen eind 2008. Ook de verwachtingen zijn positief, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Kamer van Koophandel, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW.

Ondernemers in de sector informatie en communicatie, zoals uitgeverijen, media en ict-bedrijven, zijn met een ondernemersvertrouwen van 23,4 een stuk positiever gestemd dan een kwartaal eerder. Het ondernemersvertrouwen in deze sector maakte een sprong van bijna 12 punten en daarmee de grootste verbetering vergeleken met andere sectoren, aldus de onderzoekers.

Ook het ondernemersvertrouwen in de delfstoffenwinning is verbeterd ten opzichte van de achterliggende vijf kwartalen. Desondanks is de vertrouwensindicator in deze sector met min 2,8 nog negatief. Op de delfstoffenwinning na is er in alle sectoren sprake van een positieve stemming. Net als in de afgelopen twee kwartalen is het ondernemersvertrouwen in de bouwsector het hoogst van alle sectoren.

Consumentenvertrouwen gedaald

Consumenten zijn in mei minder positief. Hun vertrouwen daalt 3 punten en komt uit op 23, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag. Het is de eerste daling van het consumentenvertrouwen in bijna een jaar.

Zowel het oordeel van consumenten over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde, aldus het statistiekbureau.

Met 23 ligt het consumentenvertrouwen wel ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 op min 41.

Cookieinstellingen