Proef met grensoverschrijdende ov-kaart Zuid-Limburg-Aachen

Foto: MPD01605 (Flickr: Deutschland) [CC BY-SA 2.0] via Wikimedia Commons

Reizigers in het Limburgs-Duitse grensgebied kunnen tijdelijk gebruik maken van een busticket dat zowel geldig is in bussen van vervoerder Arriva, als in de bussen van het Duitse ASEAG.

De proef loopt tot eind maart 2018 en is mogelijk gemaakt met hulp van de Provincie Limburg en een Europese subsidie.

Naar verwachting rijdt eind 2018 de trein tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen. Niet alleen de techniek is belangrijk voor het slagen van grenzeloos reizen, ook het bieden van een kaartsysteem waarmee reizigers van Aachen via Maastricht naar Liège met één kaartje kunnen treinen. Dit is één van de ambities van EurekaRail. Onder deze noemer zetten de Provincie Limburg, provincie Noord-Brabant en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zich in voor ‘onbegrensde’ treinverbindingen.

Eén kaartsysteem binnen grensgebied Nederland en Duitsland

Arriva en ASEAG, concessiehouder van het stad- en streekvervoer rond Aachen, de vervoersautoriteit Aachener Verkehrsverbund (AVV) en de Nederlandse en Duitse OV-kaart ontwikkelaars TLS en VDV ETS hebben de handen ineen geslagen. Voor de proef die nu loopt is een zogenoemd ’tokenbased’ ticketingsysteem ontwikkeld. Dit is een applicatie die toegevoegd kan worden aan de verschillende bestaande systemen in beide landen, waardoor grenzeloos reizen mogelijk wordt.

Studenten en forenzen makkelijker met openbaar vervoer

Deze proef komt tegemoet aan een breed gedeelde wens van het publiek: gemakkelijk reizen, geen gedoe met meerdere kaartjes. In Zuid-Limburg studeren bijvoorbeeld duizenden Duitse studenten. Die nemen nu massaal de auto, omdat er geen OV-product voor studenten is waarmee ze naar en in Nederland mogen reizen. Werknemers die in het grensgebied wonen en werken kunnen ook profiteren van het makkelijk kunnen reizen binnen de regio.

Evaluatie na afloop proefperiode

De proef loopt tot eind maart 2018 en wordt na afloop geëvalueerd. De betrokken partijen analyseren de ervaringen van de proefpersonen en controleren uiteraard of de facturering en administratie kloppen. Daarna kan gekeken worden of deze oplossing ook geschikt is voor ander openbaar vervoer, zoals de trein. Er zijn ook andere initiatieven om met één kaartje tussen landen onderling te kunnen reizen.

Cookieinstellingen