Controles op maximaal baangebruik Maastricht Aachen Airport

<em>Vrachttoestellen op vliegveld MAA</em>
Vrachttoestellen op vliegveld MAA
Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Op 2 en 3 april hebben medewerkers van het SAFA-team van ILENT (Safety Assessment of Foreign Aircraft) controles uitgevoerd op Maastricht Aachen Airport.

Nu de maximaal te gebruiken baanlengte gewijzigd is van 2.750 meter naar 2.500 meter zien zij toe op het correct gebruik van de baan.
Zij voeren onaangekondigd controles uit op de vluchten van en naar Maastricht. Voor vertrek vanaf de luchthaven wordt onder andere de ‘weight & balance’ van het toestel opgevraagd en ingezien. Dit bepaalt namelijk de hoeveelheid powersettings én de benodigde baanlengte van een vlucht.

Tevens controleren zij de technische staat van het vliegtuig, of de boorddocumenten kloppen en of de piloten een geldige brevet hebben.

Aanleiding voor de controles is het aanpassen van de maximaal toegestane baanlengte door vertrekkende vluchten. In afwachting van de inmiddels ingetrokken aanvraag voor het nieuwe luchthavenbesluit, werd het gebruik van 2.750 meter tijdelijk gedoogd. Deze gedoogsituatie is per 1 april 2019 beëindigd in opdracht van het ministerie.

SAFA-inspecties (Safety Assessment of Foreign Aircraft) zijn veiligheidsinspecties specifiek gericht op buitenlandse bezoekende maatschappijen. Het SAFA-team inspecteert de naleving van verplichte veiligheidseisen die zijn opgesteld door de ICAO (International Civil Aviation Organisation) en die gelden op operationeel gebied, technische aspecten en de veiligheid van passagiers. Het SAFA-team controleert de vliegtuigen, de vluchtvoorbereiding en de vluchtdocumenten. Dit gebeurt in voorkomende gevallen samen met de Luchtvaartpolitie van het KLPD.

Bron: SAFA buitenlandse luchtvaartmaatschappijen

Cookieinstellingen