College besluit tot herinvoering vooraf betaald parkeren Steenweg

Ondernemers van de Steenweg
Ondernemers van de Steenweg
Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Het College van B&W schaft tot ongenoegen van de ondernemers op de Steenweg de mogelijkheid tot achteraf betalen op de parkeerplaats van de Steenweg af.

Cameraparkeren werd in 2014 bij wijze van pilot voor de duur van een jaar ingevoerd en wordt nu, na een aantal jaren verlenging, dan toch afgeschaft.

Dat systeem, waarbij parkeerders middels een camera worden geregistreerd bij aankomst en waarbij op het moment van vertrek wordt afgerekend, was volgens de gemeente dermate storingsgevoelig dat handhaving niet goed mogelijk was. Hierdoor kreeg een aantal parkeerders onterecht boetes en ontsprongen sommige wanbetalers de dans. Er kwamen veel klachten binnen over het systeem.

Bezoekers moeten vanaf 22 oktober daarom weer vooraf betalen wanneer ze hun auto op P-Steenweg parkeren. Het horloge wordt voor hen dus weer leidend bij het doen van inkopen. En dat is niet goed voor de verblijfsduur. “Als je de stad in wil om inkopen te gaan doen of om ontspannen te winkelen dan wil je niet constant bang zijn de parkeerduur te overschrijden en kans te lopen op een boete”, zo stellen de ondernemers. “We willen de consumenten graag een plezierige tijd bezorgen. Dan wil je niet dat ze constant op hun horloge moeten kijken.”

Het besluit tot herinvoering van vooraf betaald parkeren op P-Steenweg is volgens de ondernemers bovendien in strijd met het in juli 2015 unaniem door de gemeenteraad aangenomen raadsvoorstel ‘Integraal parkeren’, waarin het streven om bezoekers van de centra van Geleen en Sittard vaker te laten terugkeren en langer te laten verblijven een van de uitgangspunten is. Achteraf betalen voor parkeren is daarbij van het grootste belang, zoals telkens ook uit onderzoeken blijkt.

Dat is ook de insteek van brancheorganisatie InRetail: “Er is maar één logica: de consument centraal. Elk contactmoment tussen de consument en het centrum van Sittard moet ertoe leiden dat hij/zij langer blijft, het centrum hoger waardeert en vaker terugkomt. Met meer omzet tot vervolg.”

Wethouder Joosten begrijpt dat uiteraard ook, maar stelt dat er simpelweg géén geld is om aan de wensen van de ondernemers van de Steenweg tegemoet te komen. Het door de ondernemers gewenste systeem voor achteraf parkeren, met slagbomen, kaartjesdispensers en -lezer voor in- en uitrijden en een betaalautomaat, kost – zo laat een woordvoerder van de gemeente weten – 150.000 euro in aanschaf en vergt verder jaarlijks 40.000 euro aan onderhouds- en servicekosten. En dat geld is er eenvoudigweg niet.

Tegelijkertijd is op dit moment echter niet duidelijk hoeveel P-Steenweg onder het huidige regime de gemeentekas oplevert. Verder ontbreekt een prognose van de opbrengst na herinvoering van vooraf betaald parkeren.

Om de pijn van de herinvoering van vooraf betaald parkeren bij consumenten en ondernemers wat te verzachten wil de gemeente gedurende twee maanden een kortingsvoucher van één euro verstrekken. Parkeerders kunnen dat bonnetje dan inleveren bij een winkel op de Steenweg als ze daar een aankoop doen. De gemeente vergoedt vervolgens 50 cent van die korting aan de winkelier. De ondernemers zien daar weinig in. “Omslachtig, niet voor elke ondernemer zinvol en het brengt een hoop administratieve rompslomp met zich mee,” zo vinden ze.

De gemeente laat verder weten dat P-Steenweg in 2020 opnieuw wordt ingericht, waardoor er meer parkeerplekken beschikbaar komen. Daarbij wordt onderstreept dat achteraf betaald parkeren gewoon mogelijk is via diverse mobiele Apps. Volgens ondernemer Jan Berden biedt gebruik van een dergelijke App echter onvoldoende soelaas: het is duurder, gemiddeld gebruikt in Nederland slechts 20 procent van de parkeerders de App en dat percentage zal, gelet op het hoge aantal ouderen in deze regio waarschijnlijk een stuk minder hard groeien dan elders in het land.

Volgens de woordvoerder van de gemeente zijn de ondernemers van de Steenweg al in april middels een brief ingelicht dat er een verandering stond aan te komen en zijn daarover meerdere gesprekken met hen gevoerd.

De ondernemers bestrijden dat: “Dan waren we al veel eerder in actie gekomen tegen de plannen”. Wat de ondernemers het meeste steekt is de snelheid waarmee nu het vooraf betaald parkeren op P-Steenweg weer wordt ingevoerd. “Begin september kregen we te horen dat de automaten al waren besteld en dat op 1 november vooraf betaald parkeren zou terugkeren op P-Steenweg.” Dat werd vervolgens vervroegd naar 22 oktober. In de tussentijd werden volgens de ondernemers diverse afspraken om in gesprek te komen met de gemeente vanwege vakanties naar een latere datum verplaatst. Ze voelen zich daarom voor het blok gezet. “Zo kunnen we onmogelijk via de politieke weg nog tijdig in verzet komen”, vinden ze. “Verzet tegen plaatsing van de nieuwe betaalautomaten komt er zeker, al is het maar ludiek”, zo voegt men eraan toe.

Volgens de gemeente is de plaatsing van de nieuwe betaalautomaten vervroegd naar 22 oktober omdat op 1 november het contract afloopt met de meldkamer waar parkeerders problemen kunnen melden met het oude systeem.

De gemeenteraadsfractie van het CDA heeft over de gang van zaken al schriftelijk vragen aan het College van B&W gesteld.

Cookieinstellingen