Veldconsultatie muziekonderwijs in Sittard-Geleen

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Dinsdagavond vond in het Forum in Sittard een bijeenkomst plaats van in totaal een veertigtal leerlingen en muziekbeoefenaren, muziekdocenten en belanghebbenden bij muziekonderwijs, zoals bijvoorbeeld scholen.

De aanleiding voor de bijeenkomst – een veldconsultatie – was het door de gemeenteraad van Sittard-Geleen genomen besluit om de subsidie aan muziekschool Artamuse af te bouwen.

Doel van de bijeenkomst was duidelijk te krijgen hoe belangrijk ‘het veld’ muziekonderwijs vindt. De door Bastiaan Vinkenburg, sectorleider Kunst en Cultuur van Berenschot Groep geleide bijeenkomst moest informatie opleveren op basis waarvan de gemeenteraad later een gefundeerd besluit kan nemen over de vraag welke rol de gemeente moet spelen bij de organisatie van het muziekonderwijs in Sittard-Geleen.

Als leidraad voor de discussie gold het muzikaal curriculum, dat uit vier fases bestaat: kennismaking met muziek; oriëntatie op instrumentkeuze; verdieping (vaardigheidstraining en samen muziek maken) en als laatste fase talentontwikkeling voor de talenten die willen doorstromen naar conservatorium en podium. Muziekonderwijs is een breed traject van speels ontdekken tot zeer intensief werken aan een muzikale carrière.

Daarnaast werd duidelijk gemaakt welke beleidsmatige keuzes er moeten worden gemaakt betreffende het muziekonderwijs. Dan heb je het over de breedte van het bereik (hoeveel en welke soort leerlingen), de diversiteit van de disciplines (pop; hafabra; klassiek; jazz), de kwaliteit van het muziekonderwijs (intensiteit van de lessen; professionaliteit van de docenten), de distributie (wie geeft muziekles: basisscholen; muziekschool; muziekvereniging), de toegankelijkheid (bereikbaarheid; betaalbaarheid) en tenslotte de financiering (wie betaalt het lesgeld en hoe hoog is dat; welke publieke middelen en/of fondsen zijn voorhanden?).

Na deze uiteenzetting volgden – om een inzicht te krijgen in wie er aan de discussie deelnamen – een aantal vragen aan het publiek. Daaruit bleek onder meer dat de helft van de aanwezigen bestond uit mensen die een blaasinstrument bespelen en dat 41 procent van de aanwezigen lid is van een muziekvereniging. Een aantal werknemers van Artamuse gaf begrijpelijkerwijze aan vooral snel duidelijkheid over het muziekonderwijs te willen krijgen.

Vervolgens werden aan de aanwezigen vier stellingen voorgelegd:
A. Kennismaking met muziek is het belangrijkste
B. Talenten verdienen een kans
C. Muziekles hoort op de basisschool
D. Muziekles is net zo vanzelfsprekend als zwemles

Vooral de laatste stelling kreeg van veel aanwezigen bijval. Vervolgens werd per stelling in een groepje verder gesproken, waarbij op drie vragen een antwoord moest worden gevonden:
1. Waarom ben je het eens of niet eens met de stelling?
2. Wat verwacht je ten aanzien van deze stelling van de gemeente?
3. En wat doe je zelf of ben je bereid te doen?

De aanwezige ambtenaren schreven dinsdagavond menig flipover-vel vol. Alle input wordt verwerkt en naar de raad gestuurd. Die mag vervolgens een keuze maken uit een van de vier varianten voor de organisatie van het muziekonderwijs in Sittard-Geleen.

veldconsultatie

Cookieinstellingen