Provincie Limburg telt relatief het laagste aantal dieselrijders

Foto: CC0

Het aantal personenauto’s dat rijdt op diesel loopt per provincie flink uiteen. Friesland staat hierbij op de eerste plaats.

Bijna een kwart van de particuliere personenauto’s in de noordelijke provincie rijdt op diesel. In Limburg is het aandeel dieselauto’s juist het laagst. Dit blijkt uit brandstof-onderzoek van Independer, dat hiervoor meer dan een miljoen vergelijkingen van autoverzekeringen op haar online platform analyseerde.

Als het om hybride of elektrische auto’s gaat laat het onderzoek zien dat Flevoland voorop loopt. Tot slot keek Independer ook naar ‘oude diesels’ van vóór 2005 – vanaf dat jaar werden de emissienormen strenger – in de vier grote steden. In Rotterdam rijdt het hoogste percentage van deze oudere dieselauto’s rond.

Uit de analyse van Independer blijkt dat Limburgers het minst hebben met dieselauto’s. Deze provincie telt, met slechts 12,4 procent, het laagste percentage personenauto’s van Nederland dat op diesel rijdt. Dat is bijna de helft van het percentage van het Friese dieselwagenpark (24,2 procent).

In het onderzoek keek Independer naar het gebruik van diesel-, benzine-, elektrische- en hybride personenauto’s. Ondanks dat benzine de meest voorkomende brandstof is voor personenauto’s verschilt het gebruik ervan per provincie. In Flevoland heeft minder dan 70 procent van de personenauto’s een benzinemotor.

Flevoland heeft verreweg het hoogste percentage elektrische en hybride auto’s. Het gaat hier om bijna 10% van het wagenpark. Dat is fors in vergelijking met de provincie Drenthe, waar dit bij slechts 3,5 procent van de particuliere personenauto’s het geval is.

Van de vier grote steden rijdt in Rotterdam relatief het kleinste aantal hybride en elektrische auto’s. In de Maasstad is 1,3 procent van het wagenpark elektrisch en nog geen 3 procent is hybride. Den Haag is met 6 procent koploper op het gebied van hybride auto’s. Amsterdam heeft met 3 procent het hoogste percentage elektrische auto’s.

Op 1 januari 2005 stelde de EU strengere regels in voor de uitstoot van diesels. Independer keek daarom specifiek naar de aantallen diesels van voor dat jaar in de grote steden. De meeste van deze auto’s zijn te vinden in Rotterdam, waar ruim 14 procent van de diesels van voor 2005 is. In Amsterdam ligt dit percentage op bijna 9 procent.

Reacties