Werk, studie, privé en corona. Hoe doe je dat?

Foto: Fontys

Drie studenten van Fontys Hogeschool Pedagogiek in Sittard vertellen over hun ervaringen.

Het volgen van een deeltijdopleiding naast je drukke baan en je privéleven is een weloverwogen beslissing en vraagt altijd al om een goede afstemming met het thuisfront. Je hebt alles goed geregeld, het loopt lekker en dan komt er een onvoorziene verandering: de coronacrisis. Welke veranderingen brengt dat met zich mee? En wat betekent dat voor je studie? Drie studenten vertellen over hun ervaringen.

Janina DrummenJanina Drummen

Woonplaats: Landgraaf
Werkplek: Humankind kinderopvang en ontwikkeling in de buitenschoolse opvang Hoensbroek
Leeftijd: 35

Waarom heb je gekozen voor deze opleiding?
Twee jaar geleden ben ik mijn praktijk voor kindercoaching gestart in Landgraaf. Om mijn praktijk nog meer te specialiseren ben ik gaan kijken welke opleiding bij mij past. Al snel kwam ik uit bij de opleiding Pedagogiek in deeltijd. Dit leek mij ideaal, werken en leren tegelijkertijd. Je kan meerdere kanten op met deze opleiding en dat vond ik zelf heel fijn. Mocht mijn praktijk niet zo worden zoals ik nu in gedachten heb, dan kan ik altijd nog een andere functie in de kinderopvang bekleden.

Hoe bevalt het studeren in deeltijd?
Het studeren in deeltijd was wel even wennen aangezien ik al een aantal jaren niet meer op school zat. Het is goed te combineren met werk en gezin, maar het vraagt wel discipline en planning. Gelukkig heb ik hier een mooie balans in weten te vinden.

Op welke manier voegt de opleiding iets toe aan je werk?
Door de opleiding te volgen ben ik op mijn werk bewuster geworden van mijn handelen en ben ik van onbewust bekwaam (op de automatische piloot) naar bewust bekwaam gegaan. Je let meer op je eigen handelen en wat je doet. Dit geeft de kinderen in mijn groep ook meer rust.

Hoe verloopt het studeren in de coronatijd?
Studeren is wel een stuk pittiger nu. Omdat mijn eigen kinderen ook thuis waren, moesten we onder andere de computer delen. Doordat we goede afspraken gemaakt hebben, is dit goed verlopen. Het is natuurlijk fijner om even bij elkaar te zitten en punten door te spreken. Hier geef ik zeker de voorkeur aan. Ondanks dat zijn de lessen die we online krijgen goed te volgen en kun je genoeg vragen stellen. Het is bijna alsof we bij elkaar in de klas zitten maar dan achter een scherm. Dit hebben de docenten echt goed opgepakt.
Toen de kinderen nog thuis waren was het wel een voordeel dat je geen oppas hoefde te regelen!

Wat wil je in de toekomst met deze opleiding?
Uiteindelijk wil ik graag als ik mijn opleiding heb afgerond een SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd) registratie aanvragen zodat ik met mijn praktijk kan samenwerken met grotere instanties zoals JENS en Centrum voor Jeugd en Gezin.

Fontys - Vivienne SchroënVivianne Schroën

Woonplaats: Baexem
Werkplek: Intensieve doelgroepen, Daelzicht
Leeftijd: 21 jaar

Waarom heb je gekozen voor deze opleiding?
Ik heb eerst de opleiding verpleegkunde gedaan en werkte tijdens deze opleiding ook als verpleegkundige in de gehandicaptenzorg. Nadat ik deze opleiding had afgerond wilde ik graag doorleren en mezelf blijven uitdagen. Zo wilde ik naast het medische deel graag meer leren over de ontwikkeling en het gedrag van cliënten.

Toen ik op een open dag meer informatie kreeg over de opleiding Pedagogiek sloot dit helemaal aan bij mijn behoeftes. In de opleiding behandel je de ontwikkelingsfases en leer je om je niet alleen te focussen op het behalen van een doel maar kijk je ook naar het proces dat er aan voorafgaat. Daarnaast leer je situaties steeds te bekijken vanuit een andere invalshoek.

Hoe bevalt het studeren in deeltijd?
Dit bevalt mij super goed. Aangezien ik fulltime in de gehandicaptenzorg werk kan ik mijn opleiding goed zelf inplannen. In de modules krijg je ook genoeg ruimte om de criteria op jouw doelgroep af te stemmen. Door direct je kennis en literatuur in de praktijk te brengen, leer je meteen wat de effecten zijn.

Op welke manier voegt de opleiding iets toe aan je werk?
Voor een module ben ik onderzoek gaan doen over hechtingstoornissen. Wat is een hechtingsstoornis? Wat zijn de behoeftes van de cliënt? Door hierover literatuur te lezen en deze toe te passen op het werk, zag ik direct resultaat. De cliënt leefde helemaal op en voelde zich begrepen in haar behoeftes. De glimlach en het vertrouwen dat ik van de cliënten krijg, maakt mijn werk de leukste baan van de wereld.

Hoe verloopt het studeren in de coronatijd?
Dit was even wennen. In plaats van één keer in de drie weken naar school krijgen we nu online les. Daarnaast is de druk op de werkvloer natuurlijk ook verhoogd deze periode. Ondanks dat lukt het mij een goede planning te behouden en goed te kijken naar wat wel mogelijk is in deze tijd. Hierdoor ervaar ik weinig stress rondom de opleiding.

Wat wil je in de toekomst met deze opleiding gaan doen?
Ik hoop na deze opleiding nog meer het gevoel te hebben dat ik de belangen en behoeftes van de cliënten begrijp. Mijn droom is om een diploma voor de opleiding Orthopedagogiek te behalen, maar we gaan eerst voor deze opleiding!

Fontys - Kirstin BassantKirstin Bassant

Woonplaats: Landgraaf
Werkplek: Op de Bies, Koraalgroep
Leeftijd: 34 jaar

Waarom heb je gekozen voor deze opleiding?
Ik werk nu bijna 19 jaar als begeleider op een woongroep in de gehandicaptenzorg. Momenteel werk ik op een groep met onbegrepen gedrag. Om mijn cliënten goed te kunnen begrijpen, is diepgang erg belangrijk. Bovendien vind ik het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen. Deze opleiding sluit mooi aan bij mijn werkplek en biedt mogelijkheden voor een andere uitdaging in de toekomst.

Hoe bevalt het studeren in deeltijd?
Doordat de opleiding in deeltijd is, heb ik de mogelijkheid om gewoon te blijven werken. Na de werkplekscan bleek mijn werkplek ook geschikt te zijn als werkervaringsplek. Door de praktijk te combineren met school, kun je het geleerde gelijk toepassen in het werk.

Op welke manier voegt de opleiding iets toe aan je werk?
De opleiding geeft mij de diepgang die ik zoek en dat kan ik meteen toepassen in mijn werk. Ook merk ik nu na het eerste jaar het belang van methodisch werken. Door goed te oriënteren krijg je vaak veel meer inzichten dan je in eerste instantie dacht.

Kun je een voorbeeld geven van een situatie of moment waarin je iets uit de opleiding hebt toegepast in je werk?
Ik pas het geleerde dagelijks toe, door goed te observeren en te kijken naar het gedrag van mijn cliënten. Ik heb o.a. een informatieboekje voor ouders van cliënten gemaakt over de verzorging in de thuissituatie. Ouders ervaren dit als prettig, het geeft ze inzicht en biedt hulp. Ouders gebruiken de tips in de thuissituatie, waardoor de verzorging thuis een stuk fijner verloopt.

Hoe verloopt het studeren in deze coronatijd?
Het studeren in de coronatijd is wel even omschakelen. Ik ben moeder van 2 jongens die aandacht vragen en hulp nodig hebben bij schoolse taken. Het werk op mijn werkplek gaat gewoon door en extra diensten draaien door ziekte komt regelmatig voor. Dus het is even passen en meten. De begeleiding vanuit Fontys ervaar ik als prettig waardoor ik verder kan met mijn schoolopdrachten.

Het grootste verschil dat ik momenteel ervaar, is het plannen. Er is altijd iets te doen en er is altijd wel iemand die mij nodig heeft. Dan vind ik het lastig om voor mijzelf te kiezen en te gaan leren.

Wat wil je in de toekomst met deze opleiding?
Ik hoop dat ik na de opleiding goed kan onderbouwen wat ik doe en waarom ik iets doe in mijn werk. Daarnaast hoop ik ook om op deze manier nog beter aan te sluiten bij de belevingswereld van onze cliënten en kennis over te dragen aan mijn collega’s.

Als student Pedagogiek leer je om de ontwikkeling van kinderen en jongeren te stimuleren en problemen te voorkomen of op te lossen, samen met ouders en professionals. Je leert om pedagogische vraagstukken niet alleen te bekijken vanuit je eigen belevingswereld, maar met een wereldse blik. Als pedagoog kijk je naar opvoedingsvragen, kansen en uitdagingen voor kinderen en jongeren vanuit verschillende culturen en achtergronden. Meer informatie over de deeltijdopleiding Pedagogiek vind je op de website www.fontys.nl/pedagogiek of je kunt contact opnemen met de coördinator van de deeltijd Marjolein Verbercht [email protected].

De bachelor Pedagogiek is in Sittard zowel in deeltijd als in voltijd te volgen.

Cookieinstellingen