Dierenorganisatie: fastfoodketens gaan verschillend met kippen om

Foto: CC0 via Pixabay

De grote fastfoodketens in Nederland scoren heel verschillend als het gaat om hun inspanningen op het gebied van kippenwelzijn.

In een jaarlijkse lijst van dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection eindigt kipketen KFC opnieuw op de hoogste plaats. Rivaal Burger King blijft juist achter.

Dat KFC goed scoort komt doordat het bedrijf zich heeft gecommitteerd aan verschillende welzijnsverbeteringen voor de kippen die worden gebruikt. Dan gaat het om het doorvoeren van standaarden als het gebruik van trager groeiende kippenrassen en het bieden van meer bewegingsruimte. Met zijn beleid zorgt KFC er volgens World Animal Protection voor dat tientallen miljoenen kippen per jaar een beter leven krijgen.

Ook Domino’s Pizza en New York Pizza boeken enige vooruitgang, zeggen de onderzoekers. De pizzaketens hebben het zogeheten Better Chicken Commitment inmiddels ondertekend, maar de implementatie daarvan – en dus de daadwerkelijke resultaten – moeten nog worden gerapporteerd.

Burger King krijgt van de organisatie de score ‘zeer slecht’. Daarmee staat de burgerketen nog onder bijvoorbeeld McDonald’s op de lijst. “Anders dan veel andere bedrijven weigert Burger King om van de plofkip af te stappen”, zegt Julia Bakker, campagnemanager Farming bij World Animal Protection Nederland. Wel heeft Burger King tegenwoordig een aantal vegetarische en veganistische opties op het menu. Onderaan de Nederlandse ranglijst staan ook Starbucks en Subway.

Er zijn eveneens verschillen tussen de landen waarin de ketens actief zijn. Zo heeft World Animal Protection Burger King in enkele andere landen beduidend hoger op de lijst gezet. Starbucks en Subway scoren in de Verenigde Staten eveneens beter.

De ketens hebben nog niet gereageerd op de bevindingen uit het onderzoek.

Cookieinstellingen