Consumentenbond: webwinkels misleiden met niet-leverbare modellen

Foto: SGN

Webwinkels lokken soms klanten met populaire producten die helemaal niet meer leverbaar zijn. Daarover klaagt de Consumentenbond, die aanhoudend klachten hierover binnenkrijgt en daarom zelf ook weer een peiling heeft gedaan.

Mensen van de bond bestelden bij zeven webwinkels 22 apparaten waarvan ze het vermoeden hadden dat ze niet leverbaar zouden zijn omdat de producten erg gewild waren. Van de artikelen bleken er uiteindelijk slechts twee leverbaar. Vaak leverden de winkels een ander model, soms zelfs zonder bericht.

“Pure misleiding”, vindt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Ze wijst erop dat ook keurmerk Thuiswinkel Waarborg, waarbij een aantal van de overtreders is aangesloten, niet vrijuit gaat. “We hebben het keurmerk geïnformeerd, maar dat reageert laconiek. Terwijl het de winkels zou moeten aanspreken en zorgen dat ze zich aan de regels houden. Dat gebeurt niet.”

Webwinkelbrancheorganisatie Thuiswinkel.org, die achter het keurmerk zit, was woensdagochtend niet direct bereikbaar voor commentaar.

De Consumentenbond klaagde onlangs ook al dat webwinkels consumenten bij het retourneren van producten vaak te laat of te weinig geld terugbetalen. Daar hadden mensen van de bond eveneens zelf onderzoek naar gedaan.

Reacties