Onderzoek: onlineverkopen flink toegenomen in tweede coronajaar

Nederlanders hebben vorig jaar flink meer online geshopt dan een jaar eerder.

Net als in het eerste coronajaar werd de groei aangewakkerd door de coronalockdowns waarin fysieke winkels hun deuren gesloten moesten houden. Volgens onderzoek in opdracht van onder andere brancheorganisatie Thuiswinkel.org heeft dit ervoor gezorgd dat bijna een derde van de totale bestedingen van consumenten vorig jaar online plaatsvond.

Er werden in totaal 373 miljoen aankopen via het internet gedaan, goed voor een stijging van 13 procent. Hiermee was 30,6 miljard euro gemoeid, wat 16 procent meer is dan een jaar eerder. Ook het bedrag dat een consument online besteedt is toegenomen. Dat was eerst 1900 euro per persoon maar kwam vorig jaar op 2180 euro.

“Consumenten raken er dus aan gewend om steeds meer geld online uit te geven”, merkt Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham op. Ze wijst er in een verklaring op dat de onlineaankopen van producten en diensten wel afwijkende bewegingen lieten zien. “Tijdens de lockdowns zien we stijgingen in de productaankopen, tijdens de versoepelingen juist in de aankopen van diensten.”

Als gekeken wordt naar soort verkopen was sprake van de sterkste groei bij de aanschaf van pakketreizen, vliegtickets en hotels. Waarschijnlijk herstelde deze categorie vooral van 2020 waarin de reissector wereldwijd sterk onder druk kwam te staan. De populariteit van online boodschappen is ook toegenomen. Verder komt naar voren dat veruit de meeste aankopen met iDEAL zijn afgerekend.

De webwinkelbranche verwacht dat de onlinebestedingen van Nederlanders dit jaar blijven toenemen. Maar zulke sterke groeicijfers als afgelopen jaar liggen volgens Ten Ham niet voor de hand. Zij denkt dat het groeitempo weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie.

Cookieinstellingen