Vei­li­ge vracht­wa­gen­par­keer­plaat­sen in Lim­burg

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Voor vrachtwagenchauffeurs is een plek om veilig te parkeren, rusten en slapen van groot belang.

Daarom worden in Limburg, met instemming van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, nu pilots voorbereid voor beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen in de regio’s Noord, Midden en Zuid. Deze nieuwe plekken liggen dicht tegen snelwegen aan en zijn bereikbaar via een ‘doorsteek’ vanaf verzorgingsplaatsen.

De Provincie Limburg zet al geruime tijd in op het realiseren van veilige vrachtwegenparkeerplaatsen.

Gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels (mobiliteit en infrastructuur): “Er zijn in Nederland nog weinig van dit soort beveiligde parkings. Gevolg is dat vrachtwagens worden geparkeerd op plaatsen waar het leidt tot sociale onveiligheid of zelfs verkeersonveiligheid en veel ladingdiefstal. Ik ben blij dat we in onze provincie goed zorgen voor de veiligheid van truckers én andere verkeersdeelnemers op de belangrijke goederencorridor Rotterdam-Limburg-Duitsland.”

In totaal wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan die corridor 2400 parkeerplaatsen realiseren.

Minder ongevallen

Vrachtauto’s blijven in dit concept op het hoofdwegennet (snelwegen), zij komen dus niet op lokale wegen in steden of dorpen. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede, zo blijkt uit ongevallenstatistieken. Bijkomend voordeel is ook dat er gebruik kan worden gemaakt van reeds aanwezige infrastructuur. Verzorgingsplaatsen, vaak rond een tankstation, hebben immers al een in- en uitvoegstrook aan de snelweg. Daar zijn dus geen extra investeringen voor nodig. De veilige parkeerplaatsen dragen ook bij aan goede arbeidsomstandigheden en hygiëne voor de chauffeurs.

Er is vanuit de markt interesse om te investeren in de parkings en vervolgens bedrijfsmatig te exploiteren. Dat betekent de aanleg van een terreinverharding, omheining, verlichting, camerabewaking, toegangspoort, sanitaire voorzieningen en een restaurant.

In de toekomst

Ook de logistiek via de weg gaat mee in de verduurzaming en transitie naar nieuwe energiebronnen. Moderne vrachtwagenparkeerplaatsen zullen op termijn dan ook meer en meer met e-laadvoorzieningen worden uitgerust. In het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) zijn subsidiemogelijkheden voor Clean Energy Hubs opgenomen. De Clean Energy Hubs worden bij voorkeur bij de truckparkings aangelegd. De wettelijke rusttijd voor de chauffeur kan dan tevens laadtijd worden voor de batterij van de elektrische vrachtwagen.

Cookieinstellingen