Waar moet je op letten bij het maken van een e-learning platform?

Foto: CC0 via Pexels

Het is sinds de corona periode steeds normaler geworden om dingen bij te leren via het internet omdat we toen niet fysiek naar school konden gaan.

Maar ook na de tijd van covid is e-learning nog steeds een hele populaire optie. Daarom kan het een aantrekkelijk idee zijn om zelf een e-learning platform op te zetten. Maar waar moet je allemaal op letten bij het maken van een e-learning platform? Hieronder gaan we daar dieper op in.

Doelgroep

Ten eerste moet je je doelgroep voor ogen hebben, op wie ga je je focussen? Mensen die willen bijleren voor school, of een diepgaandere expertise willen voor hun werk, of mensen die zich juist willen focussen op persoonlijke groei. Richt daar dan ook het platform op in.

Gebruiksvriendelijkheid

Eén van de belangrijkste dingen, is dat het platform gebruiksvriendelijk moet zijn. Het leren op zichzelf kan soms al lastig genoeg zijn en dan helpt het niet mee als daarnaast ook nog eens het platform gaat tegenwerken. Mensen moeten overal snel doorheen kunnen navigeren en duidelijke instructies krijgen met wat ze moeten doen.

Interactie

Om de aandacht van de klant bij het leren te houden moet je er voor zorgen dat er ook interactie in bijvoorbeeld de opdrachten zitten, anders is iemand al snel vertrokken omdat hij het te saai vind.

Klantenondersteuning

Als klanten ergens tegen aan lopen of een vraag hebben, dan moet je wel een gedeelte hebben waar ze contact met jou of één van je collega’s kunnen opnemen.

Kwaliteit

De kwaliteit van de opdrachten en het videomateriaal moet van goede kwaliteit zijn, vaak geven er mensen best wel wat geld aan uit, dus dan verwachten ze ook wel kwaliteit terug.

Mobiel

Omdat veel mensen tegenwoordig bijna alles met de telefoon doen, kan het slim zijn om het e learning platform ook werkend te maken met de telefoon, zodat mensen ook eventueel onderweg kunnen leren.

Als je een e-learning platform wil opzetten, dan moet je rekening houden met een paar dingen. Je moet eerst je doelgroep identificeren, op wie ga je het materiaal richten. Ook moet het platform gebruiksvriendelijk zijn, waarbij de opdrachten interactie vergen. Als klanten ergens tegen aan lopen of vragen hebben, dan moet er een plek zijn waar ze naar toe kunnen om contact op te nemen. De kwaliteit van het materiaal en de opdrachten moet ook van goede kwaliteit zijn. Het liefst moet het platform ook werken op de mobiele telefoon.

Cookieinstellingen