NS: spitsheffing compenseren voor wie echt geen keuze heeft

Foto: SGN

NS wil de omstreden spitsheffing compenseren voor reizigers die echt geen andere keuze hebben dan op de drukste tijden van de week in de trein te stappen.

Het spoorbedrijf wil daarover in gesprek met de politiek en met werkgevers. Het plan is bedoeld om voor het overgrote deel van de reizigers de kaartjes goedkoper te maken, benadrukt topman Wouter Koolmees. “We doen dit niet omdat we er geld aan willen verdienen.”

De groep die op onvermijdelijke kosten dreigt te worden gejaagd is volgens NS goed voor slechts zo’n 5 procent van het totale aantal reizigers. Voor 80 procent van de treinreizen geldt dat het kaartje goedkoper wordt. Het alternatief is volgens het bedrijf dat de prijzen voor iedereen blijven stijgen en de treinen op piekmomenten alleen maar voller worden.

Koolmees begrijpt dat de prijzen van treinkaartjes “een politiek heikel punt” zijn. Vorige week nog dwong de Tweede Kamer in het debat over de begroting voor volgend jaar 120 miljoen euro extra af om te voorkomen dat de tarieven van NS volgend jaar met de afgesproken 3,5 procent stijgen.

Die tariefstijging is vooral een kwestie van achterstallig onderhoud, benadrukt Koolmees. De afgelopen jaren kon NS een groot deel van de kostenstijgingen niet doorberekenen aan de klanten als gevolg van afspraken die daarover waren gemaakt met het kabinet. Nog altijd kan het bedrijf de komende twee jaar niet meer dan de helft van die “misgelopen” inflatie verrekenen in de prijzen, aldus de topman.

Cookieinstellingen