De vereniging van oud-stadsprinsen van Sittard stond tot voor kort bekend onder de naam
Auw Prinse Zitterd.
Die naam bleek al snel na de oprichting van de vereniging op 9 april 1962 intern bron voor discussie. ‘Auw’ in Auw Prinse lijkt eerder te verwijzen naar prinsen die oud zijn en niet zozeer naar ex-prinsen, want ze zijn nog lang niet allemaal oud... Bovendien: hoe oud ze ook zijn, van geest blijven ze jong en scherp. Volgens het onlangs verjongde bestuur van deze bijzondere vereniging – bijzonder in de zin dat je er alleen lid van kunt worden wanneer Vorst Marot je heeft uitverkoren om stadsprins van Sittard te worden – is het juiste bijvoeglijk naamwoord dan ook Auwt in plaats van Auw. En aangezien het bestuur onder leiding van praeses (in correct Zittesj plat is dat veurzitter ) ex-prins Paul Ruigt (Paul I, stadsprins in 2006) besloot dat het eindelijk eens tijd was voor een duidelijk herkenbare huisstijl, werd dat besluit tevens aangegrepen om er dan meteen ook maar voor te zorgen dat de naam van de vereniging wordt aangepast in Auwt Prinse.
De nieuwe huisstijl werd een klus voor grafisch ontwerper Marc Webers van Studio Marq, die eerder al stadscarnavalsvereniging De Marotte Zitterd aan een eigentijds en aansprekend nieuw logo en dito nieuwe huisstijl had geholpen.
Het nieuwe logo en de daarbij horende nieuwe huisstijl van de Auwt Prinse Zitterd werd op zaterdag 12 november gepresenteerd, kort voor de uitroeping van Ruud Rousseau als 90e stadsprins en daarmee als toekomstig nieuw lid van de Auwt Prinse van Sittard.
Het logo symboliseert de vier hoofdzaken die bij de Auwt Prinse voorop staan. Als eerste een letterlijke hoofdzaak: de oud-prinsensteek met de stadskleuren van Sittard. Die symboliseert de waardigheid van de Auwt Prinse en verwijst naar hun verleden als stadsprins. In het logo is ook de geel-blauwe Auwt Prinse paraplu verwerkt, die voor saamhorigheid staat. “Als de oud-prinsen de zaak oppe kop zetten dan ontstaan vriendschappen en plezier (in de steek subtiel uitgedrukt met knipogende smileys). Verder blinken de heren uit in ’t doorzaege van alles en iedereen die daar al dan niet om vraagt,” aldus ontwerper Marc Webers. Dat ‘doorzagen’ gebeurt dan uiteraard wel figuurlijk en op een humoristische manier. Wanneer je het logo 180 graden draait zie je in de steek dan ook een zaag terug. Het nieuwe logo en de eraan verbonden nieuwe huisstijl werd door de ex-prinsen met instemming ontvangen.
Nog even terugkomend op Auw versus Auwt: wanneer je deze discussie in het algemeen Nederlands zou voeren blijft er van het probleem helemaal niks over. Maar wanneer je de discussie in het Zittesj plat voert is de naamcorrectie mogelijk eerder olie op het vuur dan een blusdeken. Want had het niet gewoon Auw moeten blijven? Of Aw moeten worden? Of Awt? Of Awd, zoals volgens de echte kenners (Veldeke, Gruin Buikske van ’t Zittesj) helemaal correct zou zijn geweest?