Ook komende jaren 7x24-uursbediening van sluizen en bruggen op de Maas en Limburgse en Brabantse kanalen

20 jan , 11:10 Nieuws
opgc53awzwy5k7kijiylz2s08 sluis born met groot vrachtschip
SGN
Sluis in Julianakanaal bij Born

De nachtelijke bediening van sluizen en bruggen op de Maas en de Limburgse en Brabantse kanalen is op 1 januari 2025 voor een periode van 6 jaar verlengd tot en met 2030.

Dat meldt de Provincie Limburg. Dit geeft schippers en verladers meer flexibiliteit en maakt plannen van transport voor hen makkelijker en efficiënter.

Zo kunnen containerschepen op de verbinding tussen Brabant/Limburg en de Rotterdamse haven volgens vaste schema's optimaal en continu laten varen. Verder kunnen de bedrijven die gebruik maken van de binnenhavens in Brabant en Limburg, zoals het agrifoodcluster in Veghel en het chemiecluster Chemelot in Stein hun continue operatie efficiënt blijven uitvoeren. Bijkomend voordeel is dat vervoer via de binnenvaart zo aantrekkelijk blijft en daarmee zal blijven bijdragen aan het bestrijden van files op de weg en CO2 reductie. "Het bedrijfsleven is blij met dit besluit, want door de 24/7 beschikbaarheid van de waterweg, blijft de economie letterlijk in beweging", zegt Bob Joosten, bestuurslid van Supply Chain Valley Limburg. Jasper Kuntzelaers, gedeputeerde mobiliteit vult aan: "De verlenging van de 24/7 bediening van sluizen en bruggen op de Maas en de Limburgse en Brabantse kanalen tot 2030 is een belangrijke stap voor de logistieke sector in onze regio. Samen met onze partners blijven we werken aan de ontwikkeling van transportcorridors, die essentieel zijn voor een duurzame en leefbare toekomst."

Verdere plannen

De afspraak voor deze 24x7 bediening is gemaakt tijdens het jaarlijkse Bestuurlijke Overleg MIRT voor het programma Topcorridors van afgelopen november. Binnen dit programma werken Rijk en regionale partners samen aan het ontwikkelen van efficiënte, duurzame en leefbare Topcorridors. We ontwikkelen en investeren samen in robuuste en multimodale corridors via weg, spoor, buislelding en binnenvaart. Voor de binnenvaart werken we binnen het programma bijvoorbeeld aan extra aanlegplekken en walstroomfaciliteiten en stimuleren we de aanleg van nieuwe overslaglocaties. Voor het spoor werken we onder andere aan een pilot zero emissie rangeren. En op de bovengemiddelde multimodale knooppunten dragen we bij aan een efficiënte ruimtelijke inrichting waarmee we de diverse modaliteiten zo goed mogelijk kunnen benutten.

Bron: Provincie Limburg