Rijksbijdrage voor nieuwe infraprojecten

14 nov , 17:15 Nieuws
rekenmachine op drukvellen met 500 eurobiljetten
© Freep!k
Provincie Limburg heeft met minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) afspraken gemaakt over een nieuwe bestemming voor de Rijksbijdrage van € 36,7 miljoen.
Dit bedrag was oorspronkelijk bedoeld voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Nu de Vlaamse partners hun deelname aan het tramproject hebben beëindigd, wordt het ingezet voor een aantal belangrijke regionale infrastructuurprojecten. De nieuwe bestemming van de subsidie helpt om Limburg beter bereikbaar en veiliger te maken.
Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers van Mobiliteit: "Dit is heel goed nieuws voor de bereikbaarheid van de regio. We zijn blij dat we samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat goede afspraken hebben kunnen maken. Deze projecten helpen Limburg vooruit en zorgen voor veiligheid, bereikbaarheid en duurzaamheid."

Drie belangrijke projecten

Dankzij de nieuwe afspraken zal het bedrag worden besteed aan drie belangrijke projecten:
  1. Meer treinen naar Luik
    Er komt een aanpassing van overwegen tussen Maastricht en Eijsden, zodat de Drielandentrein twee keer per uur naar Luik kan rijden in plaats van één keer per uur. Dit betekent een betere verbinding met België en maakt reizen makkelijker voor bewoners en bezoekers van de regio.
  2. Veiligheid op de Maas
    De spoorbrug in Maastricht, die niet meer in gebruik is, zal samen met de pijlers worden gesloopt. Dit verbetert de veiligheid op het water, omdat boten er nu beter kunnen varen. Ook zorgt de sloop ervoor dat de waterstand in de Maas met ongeveer 5 cm daalt, wat helpt bij waterbeheer.
  3. Nieuwe langzaam-verkeersbrug in Maastricht
    Er zijn afspraken gemaakt over een nieuwe brug voor langzaam verkeer, zoals fietsers en voetgangers. Dit is belangrijk voor veilige en duurzame mobiliteit in de stad. De gemeente Maastricht moet uiterlijk in 2026 toestemming geven voor de sloop van de oude spoorbrug om dit project mogelijk te maken.

Beter bereikbaar en veiliger

De nieuwe bestemming van de subsidie helpt om Limburg beter bereikbaar en veiliger te maken. De aanpassingen voor de treinverbinding naar Luik zijn goed voor de mobiliteit in de regio en stimuleren de samenwerking binnen de Euregio Maas-Rijn. De sloop van de spoorbrug lost een veiligheidsprobleem op en zorgt voor beter beheer van het water in de Maas. Tot slot draagt de nieuwe langzaam-verkeersbrug bij aan de ambitie van Maastricht om een duurzame, veilige en toegankelijke stad te zijn.

Samenwerken aan een betere regio

Dankzij deze afspraken werken de Provincie Limburg, het ministerie, ProRail, Rijkswaterstaat, en de gemeenten Maastricht en Eijsden-Margraten samen aan een betere regio. Provincie Limburg zal binnenkort een voorstel aan Provinciale Staten presenteren om de gemaakte afspraken definitief te maken en de investering van € 36,7 miljoen veilig te stellen. "Deze projecten dragen bij aan een Limburg dat klaar is voor de toekomst, met goede verbindingen, veiligheid op het water en duurzame mobiliteit voor iedereen", vertelt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers.