Unieke educatieve ervaring voor basisschoolleerlingen

07 jun 2023, 8:00 Nieuws
mijnverleden staatsmijn maurits
Basisscholen in Sittard-Geleen-Born krijgen nu de unieke kans om hun leerlingen in te schrijven voor een bijzondere les over het mijnverleden van Staatsmijn Maurits in Geleen.
Deze educatieve ervaring bestaat uit het vertonen van een documentaire over de mijn en het mijnwerkersleven, gevolgd door een interactieve sessie waarin leerlingen vragen kunnen stellen een voormalige mijnwerker, ook wel “een koempel” genoemd.

Ontdek het mijnverleden van de Staatsmijn Maurits in Geleen

Dit initiatief wordt aangeboden door de werkgroep Mijnverleden Staatsmijn Maurits in samenwerking met de Heemkundevereniging Geleen.
De les biedt de leerlingen een unieke kans om meer te weten te komen over de geschiedenis van de Staatsmijn Maurits en het leven van mijnwerkers in Geleen. De documentaire belicht de fascinerende aspecten van de mijnindustrie en werpt een licht op de uitdagende omstandigheden waarin mijnwerkers werkten. Na het bekijken van de documentaire zullen de leerlingen de gelegenheid hebben om vragen te stellen aan een mijnwerker die uit eigen ervaring kan vertellen over het leven ondergronds.
Om deel te nemen aan deze waardevolle lessen kunnen basisscholen zich aanmelden via de volgende contactpersonen:
De afspraken over de lessen zullen in onderling overleg plaats vinden. Inmiddels hebben de basisscholen Sterrenrijk, drie klassen, Reuzepas en de Jenaplanschool De Vlieger al enthousiast gebruik gemaakt van deze unieke mogelijkheid.
De werkgroep Mijnverleden Staatsmijn Maurits en de Heemkundevereniging Geleen kijken uit naar lessen met enthousiaste leerlingen en hun deelname aan deze unieke ervaring.
Op 17 en 18 juni zullen jeugdspelers van Jeugdtheater LEF aanwezig zijn op cultuurfestival Spectaculo in Geleen. Zij werken momenteel aan een voorstelling over het mijnverleden van Geleen. Samen zoeken zij naar het antwoord op de vraag: Wat moet ik nu nog met de geschiedenis van de mijnen?
Tijdens Spectaculo zullen zij een stukje van hun eigen geschiedenis met het publiek delen en hopen van de luisteraars een mooi (mijn)verhaal terug te krijgen. In oktober en november wordt de volledige voorstelling gespeeld.
Dus hoewel de staatsmijn Maurits als startpunt dient, willen de spelers ook het belang van ieders persoonlijke geschiedenis benadrukken. Het idee is om vooral ook kinderen te betrekken bij de gesprekken, omdat zij vaak de vraag stellen: “Waarom moet ik iets weten van vroeger, wat moet ik ermee?”
Het doel van deze gesprekken is bewustwording van het feit dat verleden invloed heeft op wie we zijn in het heden. Jeugdspelers van jeugdtheater LEF hopen hiermee te laten zien dat het begrijpen van ons verleden kan helpen bij het begrijpen van de wereld om ons heen.