Na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) stopt energieleverancier
Vattenfall met het gebruik van de claim “Fossielvrij leven binnen één generatie”.
Uit deze claim alleen kan de consument niet opmaken wat de concrete duurzaamheidsinspanningen van Vattenfall zijn en niet vergelijken met andere energieleveranciers. De
ACM ziet deze duurzaamheidsclaim als mogelijk misleidend. Vattenfall zal deze claim niet meer gebruiken en zijn klimaatambitie concreet benoemen in zijn communicatie met consumenten.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het is goed als bedrijven zich ambitieuze doelen stellen op het gebied van verduurzaming. Op het moment dat zij hun ambities inzetten in hun communicatie met hun klanten moeten zij concreet en duidelijk zijn. Alleen zo kunnen consumenten de duurzaamheidsinspanningen van bedrijven op een goede manier betrekken in hun keuze.”
Vattenfall heeft een concreet plan heeft om zijn CO2-uitstoot te verminderen. Na gesprekken met de ACM heeft het bedrijf besloten te stoppen met de claim ‘Fossielvrij leven binnen één generatie’. Het bedrijf bezint zich op een manier waarop zij haar ambitie op het gebied van CO2-reductie op een goede manier onder de aandacht van zijn klanten kan brengen.
Leidraad duurzaamheidsclaims biedt bedrijven houvast
De ACM Leidraad duurzaamheidsclaims biedt bedrijven houvast in hun communicatie over duurzaamheid:
- Zorg dat duurzaamheidsclaims juist, duidelijk, specifiek en volledig zijn;
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
- Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten;
- Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar;
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn en niet verwarrend.
Het gesprek met Vattenfall ging specifiek over vuistregel 4: een concrete en meetbare duurzaamheidsambitie. In de Leidraad hebben we een voorbeeld gegeven van een claim die hieraan voldoet, namelijk: “40% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 2023.” Een energieleverancier zou op deze manier bijvoorbeeld kunnen zeggen hoeveel procent van zijn stroom en gas in een bepaald jaar fossielvrij is. Als ook andere energieleveranciers hun ambities ook op deze manier kenbaar maken kan de consument echt zien welke energieleverancier het meest ambitieus is. Hierbij is natuurlijk wel belangrijk dat er haalbare plannen gemaakt zijn om deze ambities waar te maken. Vattenfall heeft een concreet en meetbaar plan, maar die concreetheid en meetbaarheid mist in de claim. In de Leidraad worden meer voorbeelden gegeven van goede en slechte claims.
Klik hier om de hele Leidraad te bekijken.