De voorjaarsvakantie mag voor het noorden dan bijna voorbij zijn, voor Midden- en Zuid-Nederland gaat die net van start.
Met dit in het achterhoofd verwacht de ANWB drukte op de wegen richting de wintersport. Vooral zaterdag, 22 februari, lijkt het druk te gaan worden.
In Nederland lijkt het dit jaar geen echte winter meer te worden, maar in de wintersportgebieden in Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland vallen gelukkig nog wel centimeters sneeuw. De verwachte drukte en de kans op gladheid in het buitenland zorgen voor een verhoogde kans op ongevallen. Wees daarom ondanks het zachte Nederlandse winterweer, voorbereid op gladheid en de bijkomende verplichtingen in het buitenland.
Of de auto nou dag in, dag uit wordt gebruikt of dat deze het grootste deel van het jaar netjes in het parkeervak staat: het is in alle gevallen verstandig om de auto te controleren voor vertrek. Even langs de garage voor een vakantiecheck. Of zelf het hoognodige controleren. Het is dan belangrijk ervoor te zorgen dat de bandenspanning niet te hoog of te laag is, dat de vloeistoffen - koel- en ruitenwisservloeistof en motorolie - zijn bijgevuld, en dat de ruitenwissers en alle lichten werken. De auto rijdt in Nederland dan misschien elke dag netjes op en neer naar het werk; de rit naar de vakantiebestemming is langer en bestaat uit andere omstandigheden. Na het trainen van vijf kilometer hardlopen, loopt een mens ook geen marathon.
Zodra de auto in een slip raakt door gladheid, kan het zijn dat de bestuurder in paniek raakt. Iedereen reageert anders in dit soort situaties en het zijn die fracties van seconden waarin iets goed of minder goed kan gaan. Heel verstandig om voor de rit na te denken over hoe te rijden als het glad is. Pas de snelheid aan, trek rustig op, rem niet te hard, stuur voorzichtig en hou ook afstand. Is een noodstop nodig? Wie een antiblokkeersysteem heeft: druk de rem en de koppeling tegelijk in. Op die manier blijven de banden rollen. Beschikt de auto niet over zo'n systeem, dan is pompend remmen aan te raden. Gladheid scheelt al wanneer er wordt gereden met winterbanden. Deze hebben een dieper profiel dan zomerbanden en de rubbersamenstelling is net anders. Deze invloeden bij elkaar zorgen voor meer grip op het wegdek en voor een kortere remweg dan met zomerbanden. In een aantal Europese wintersportlanden zijn winterbanden dan ook verplicht.
In sommige Europese landen gelden verplichtingen die er in Nederland niet zijn. Zoals het rijden met winterbanden en sneeuwkettingen. En het in de auto hebben liggen van bepaalde spullen, zoals een verbanddoos, gevarendriehoek en brandblusser. Wie door Europa rijdt, doet er daarom verstandig aan zich hier vooraf over in te lezen. Helemaal omdat er vanuit de autoverzekering
van de tegenpartij in bepaalde landen soms minder wordt vergoed als de andere partij zonder winterbanden reed terwijl dat verplicht was. Ook Nederlandse autoverzekeraars kunnen die keuze maken in het geval van nalatigheid. Wat zijn de verplichtingen in de populaire wintersportlanden?
Bron: wintersport met de auto hoyhoy.nl