Meer vertrouwen en bestedingen consumenten

Niet alleen het producentvertrouwen is gestegen, ook dat van de consumenten is toegenomen. Daarnaast gaven consumenten in maart meer uit dan een jaar geleden.

Consumenten hebben in maart 1,9 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in maart 2014, meldde het CBS vrijdag. Ze hebben vooral meer besteed aan gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Verder is het vertrouwen van consumenten in mei licht toegenomen.

Net als in de twee voorgaande maanden was het in maart 2015 kouder dan een jaar eerder waardoor consumenten opnieuw meer gas hebben verbruikt. Vooral hierdoor waren de bestedingen aan overige goederen, waaronder energie, 7,8 procent hoger dan in maart 2014.

CBS berichtte vorige week nog dat de winkels in woninginrichting in het eerste kwartaal de grootste omzetstijging in zeven jaar behaalde. Dat is in lijn met het herstel op de woningmarkt. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,4 procent meer uit dan een jaar eerder.

Ten slotte gaven ze 0,8 procent meer uit aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Omstandigheden voor consumptie sinds april verder verbeterd
Volgens de Consumptieradar van CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens zowel in april als mei iets beter dan in maart. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.

De omstandigheden zijn in mei verder verbeterd ten opzichte van april doordat het oordeel van consumenten over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden minder negatief was. Ook de stemming van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid was beter dan een maand eerder.

Consumenten zijn positief
De stemming onder consumenten is in mei 2015 iets verbeterd ten opzichte van april. Het consumentenvertrouwen steeg 2 punten en komt uit op 2. De toename van het vertrouwen komt vooral doordat de koopbereidheid van consumenten minder negatief is.
Met 2 ligt het consumentenvertrouwen in mei boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).

De koopbereidheid van consumenten is in mei wat minder negatief dan in april. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen stijgt met 3 punten tot -5. Consumenten oordelen minder negatief over hun toekomstige financiële situatie. Ook vinden ze de tijd voor het doen van grote aankopen iets gunstiger.

Bron: CBS

Cookieinstellingen