Concert door Ed Spanjaard en Jeroen Dupont in oude Salviuskerkje

Foto: © Maarten Kools 

Jeroen Dupont (viool) en Ed Spanjaard (piano) geven op zondag 9 oktober om 15:00 uur een concert in het oude Salviuskerkje in Limbricht.

Zij spelen Bach’s derde Vioolsonate en meesterwerken uit de 20e eeuw van Stravinsky, Ysaÿe, Szymanowski en Debussy

Jeroen Dupont en Ed Spanjaard werken inmiddels sinds drie jaar intensief samen als viool-pianoduo. In oktober is het duo te beluisteren in een geheel nieuw programma met de derde vioolsonate van Bach en meesterwerken uit de 20e eeuw van Stravinsky, Ysaÿe, Szymanowski en Debussy.

Het concert vangt aan met Bach’s derde vioolsonate in E-groot; heeft de viool in het eerste deel de hoofdrol, vanaf het tweede deel wordt thematisch materiaal enthousiast uitgewisseld tussen viool en klavier en na een bijzonder ontroerend derde deel in cis-klein volgt het laatste Allegro in de stijl van Antonio Vivaldi.

Hierna Duo Concertante van Stravinsky, een complex vijfdelig werk gecomponeerd in 1932 in neoclassicistische stijl, Stravinsky’s enige werk voor viool-piano, opgedragen aan violist Samuel Dushkin. Met uitzondering van de Gigue dragen de titels van de delen poëtische termen uit de Griekse oudheid. In het laatste deel de Dithyrambe (extatische lofzang op de god van de wijn en de vruchtbaarheid Dionysos) wordt een onverwacht muzikaal hoogtepunt bereikt.

Na de pauze de vierde sonate voor vioolsolo van Eugène Ysaÿe, opgedragen aan violist Fritz Kreisler. De grote affiniteit met het barokrepertoire en het robuuste, virtuoze spel van de grote Weense violist komt in deze sonate tot uiting.

Dan komt ‘La Fontaine d’Arethuse’ uit Mythes Op. 30 van de Poolse componist Karol Szymanowksi. ‘La Fontaine de Arethuse’ verwijst naar de mythe van Aretusa, een mooie nimf, die door Artemis werd getransformeerd in een heldere bron van water, om te ontsnappen aan de god Alpheius, die haar wilde vangen en tot zijn minnares wilde maken.

Tot slot de Vioolsonate van Claude Debussy. Het componeren van deze laatste schepping (1917) was een ware uitputtingsslag voor Debussy; in het eerste deel twee pakkende akkoorden en verschillende melodische ideeën die steeds een metamorfose ondergaan. Het tweede deel, een lichte toccata, soms scherzando, soms vertederend, eindigend in een finale van zeer feestelijke atmosfeer.

Concert:  zondag 9 oktober 2022, 15:00 uur; programmaduur: tot circa 16:30 uur met pauze
Lokatie: oude Salviuskerkje, Platz 2, 6141 AT Limbricht
Entree: 17 euro pp contant aanreiken bij de entreetafel
Reserveren aanbevolen:
[email protected] l Info: www.salviuskerkje.nl
Parkeren: op of nabij de Platz of op de grote parkeerplaats naast Kasteel Limbricht
Foto Ed Spanjaard en Jeroen Dupont: Maarten Kools
Foto’s Salviuskerkje: fotografie Salviuskerkje                                                                                                                                            

Programma

  • Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
    Sonate nr. 3 in E-groot voor viool en klavier, BWV 1016

    • Adagio
    • Allegro
    • Adagio ma non tanto
    • Allegro
  • Igor Stravinsky (1882 – 1971)
    Duo concertante, W62

    • Cantilene
    • Eclogue I
    • Eclogue II
    • Gigue
    • Dithyrambe
  • pauze
  • Eugène Ysaÿe (1858 – 1931)
    Sonate nr. 4 in e-klein voor viool solo, Op. 27 “Fritz Kreisler”

    • Allemande
    • Sarabande
    • Finale
  • Karol Szymanovski (1882 – 1937)
    La Fontaine d’Arethuse
  • Claude Debussy (1862 – 1918)
    Sonate voor viool en piano in g-klein, L 140

    • Allegro vivo
    • Intermède: Fantasque et leger
    • Finale: Très animé
Cookieinstellingen