Gemeente Sittard-Geleen ook via WhatsApp bereikbaar

Foto: SGN

Sittard-Geleen is sinds deze week ook via WhatsApp bereikbaar voor inwoners die snel contact willen met de gemeente.

Tijdens kantooruren worden meldingen via een appje snel opgepakt. Daarmee is er een mogelijkheid toegevoegd aan de vele opties waarmee de gemeente bereikt kan worden: een app naar 0655463535.

Wethouder Judith Bühler is blij met de uitbreiding: “Dit past in de manier waarop wij als gemeente om willen gaan met onze inwoners. We willen naast elkaar staan, zo dichtbij mogelijk zijn. Samen zijn we Sittard-Geleen, en dat willen we op alle mogelijke manieren laten zien en in de praktijk brengen. Dat betekent ook: makkelijk te bereiken, op alle mogelijke manieren. Deze laagdrempelige mogelijkheid om contact met ons te maken is daar weer een stap in.”

Verschillende manieren

Er zijn verschillende manieren om digitaal contact te leggen met de gemeente. Sinds de start van de Corona-crisis, waardoor een fysiek bezoek aan het gemeentehuis maar beperkt mogelijk was, heeft Sittard-Geleen de digitale mogelijkheden fors uitgebreid. Via een telefoontje naar 14 046, het contactformulier op de website, Facebook, Twitter en WhatsApp kunnen inwoners in principe alle vragen stellen. Bijvoorbeeld over vergunningen, verkeersmaatregelen, werkzaamheden, plannen, evenementen en regelgeving.

Veel zaken kunnen digitaal via de website (met chatfunctie) geregeld worden, zoals een Drank- en Horecavergunning, een starterslening, een parkeervergunning, een afvalpasje, een inzageverzoek persoonsgegevens, leerlingenvervoer of een Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aanvragen. Ook een verhuizing doorgeven kan via de website.

WhatsApp

WhatsApp kon bijna twee jaar niet gebruikt worden omdat de dienst alleen toegankelijk was voor particulieren en niet voor bedrijven en overheden. Een chatfunctie op de gemeentelijke website was een goede vervanger. Nu bedrijven en overheden weer gebruik mogen maken van het platform, haakt Sittard-Geleen weer aan.

Vragen en opmerkingen via WhatsApp worden snel bekeken door de medewerkers van het Klant Contact Centrum en tijdens kantooruren zo mogelijk direct beantwoord. Ingewikkelde kwesties spelen zij door aan de juiste afdeling. Persoonlijke vragen over bijvoorbeeld een uitkering of bouwvergunning komen terecht bij een ambtenaar of consulent die de kwestie behandelt. Privacy en de veiligheid van persoonlijke gegevens worden daarmee door de gemeente geborgd.

Reacties