Nieuwe uiterlijk Zwarte Piet vanavond bekend

Het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed presenteert vanavond het ‘nieuwe uiterlijk’ van Zwarte Piet. Dit gebeurt bij het televisieprogramma Knevel & Van den Brink.

Vorig jaar pas in oktober, nu al in juni. De discussie rond Zwarte Piet kan niet vroeg genoeg beginnen. Dat vindt het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed in Utrecht ook. Dit instituut laat vanavond in het programma Knevel & Van den Brink een herziene Zwarte Piet rondlopen.
i0cb1z92wvtd0kv1fattaya3m
Oud en nieuw: de oude, racistische Piet en de nieuwe, opgekalefaterde politiek correcte Piet naast elkaar. Geen kroeshaar, geen gouden oorbellen en geen vuurrode lippen. 
Twintig gesprekken
De nieuwe look van Sints hulp is gebaseerd op gesprekken met wel twintig voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. Ineke Strouken, medewerkster van het VIE, probeert het probleem op te lossen met deze restyling. “De tegengestelde opvattingen zijn bekend. Maar hoe kunnen we nu verder?”
Het VIE
Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed noemt zichzelf ‘het landelijk centrum voor tradities en rituelen.’ De organisatie, die subsidie krijgt van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, stelt zich naar eigen zeggen tot doel om “volkscultuur en immaterieel erfgoed te versterken, door beide te promoten en toegankelijk te maken, door de sector te stimuleren en te professionaliseren en door de participatie te bevorderen.” Dat doet het VIE dus door het decemberfeest te claimen en met deze zelfbenoemde positie voor eens en altijd uit te maken hoe de traditionele Piet er vanaf dit jaar uit behoort te gaan zien. 
e5kwni7eaa3e82rcr0igkk609
Drie op een rij: naast de traditionele Piet en de VIE-goedgekeurde Piet heeft activiste Anousha Nzume ook nog een eigen gekleurde Piet ontworpen. Alle kleurcombinaties zijn hier mogelijk.
In het programma
Aan tafel praten Ineke Strouken (Nederlands Centrum voor Volkscultuur), Anousha Nzume (activiste) en Jan van Wijk (Sint Nicolaasgenootschap) over de nieuwe Zwarte Piet. Deze laatste veegde alle tegenargumenten van tafel. “U zegt dat u realistische gesprekken hebt gevoerd? Vorig jaar kreeg de Pietitie  in nog geen twee dagen tijd twee miljoen likes. De tegenstanders van Zwarte Piet hadden er met moeite 6000 binnen. U had dus eigenlijk, om een realistisch beeld te moeten krijgen, 299 gesprekken moeten voeren met voorstanders en één gesprek met iemand die er iets anders over denkt.”
Wie zijn mening kwijt wil over de nieuwe Zwarte Piet kan zich richten tot het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed via het professionele adres [email protected].
Cookieinstellingen