Omzet detaillisten februari gestegen ondanks lagere prijzen

Ondanks dat de prijzen in de detailhandel in februari met 1,8 procent daalden werd er toch een omzetgroei geboekt van 1,2 procent. Dat kwam doordat de verkopen qua volume in februari met 3 procent groeiden.

De omzet en verkopen van zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels nam in februari toe. Dit maakt het CBS vandaag bekend.

Eerste omzetgroei kledingbranche in half jaar
Binnen de non-foodbranche groeide de omzet van de drogisterijen en de winkels in woninginrichtingartikelen net als in de voorgaande maanden. Ook de omzet van kledingwinkels viel hoger uit. Voor deze winkels is dit de eerste omzetstijging in een half jaar. Winkels in consumentenelektronica leverden daarentegen 3 procent omzet in, terwijl de omzet een maand eerder met bijna 4 procent groeide. De omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, doe-het-zelfzaken en textielsupermarkten kromp in februari verder.

Omzetgroei bij winkels in voedings- en genotmiddelen
In de winkels in voedings- en genotmiddelen steeg de omzet in februari met 1,7 procent, voornamelijk door de verkopen toenamen. De prijzen van de dagelijkse boodschappen waren iets hoger dan in februari vorig jaar. In januari lagen de prijzen nog onder het niveau van een jaar eerder door prijsacties bij de supermarkten. In februari was het effect van deze acties uitgewerkt. De groei van de omzet en de verkopen kwam in februari bijna volledig voor rekening van de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken steeg nauwelijks ten opzichte van een jaar eerder.

Omzet postorderbedrijven en internetwinkels stijgt verder
De postorderbedrijven en internetwinkels zetten ruim 12 procent meer om in vergelijking met februari vorig jaar. Daarmee groeide de omzet harder dan in januari.

Cookieinstellingen