ACM: advertentieprijs auto’s inclusief onvermijdbare kosten

Foto: Norbert Schnitzler [CC-BY-SA-3.0] via Wikimedia Commons

Om ervoor te zorgen dat consumenten de prijzen van verschillende automerken beter met elkaar te kunnen vergelijken wil de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat de autobranche onvermijdbare kosten opneemt in de verkoopprijs.

Wanneer in een advertentie staat dat een nieuwe auto bijvoorbeeld 17.500 euro kost, dan moet de klant er voor dat bedrag mee kunnen wegrijden en niet nog eens ‘autorijklaarkosten’ hoeven te betalen. Momenteel betaal je bij de autodealer nog altijd meer dan in de advertentie staat, omdat de autodealer de zogenaamde autorijklaarkosten bovenop de adviesprijs van de advertentie in rekening brengt. En die kosten kunnen afhankelijk van het merk en type auto oplopen van 600 tot wel 1500 euro, zo concludeert de ACM na onderzoek.

De ACM spreekt in eerste instantie de importeurs van auto’s aan, omdat die bijna altijd verantwoordelijk zijn voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal. Na 1 november 2016 kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs zitten. Het gaat daarbij om transportkosten, het verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie van het voertuig bij de RDW, de nummerplaten en de recyclingbijdrage.

Cookieinstellingen