Verzekeraar VGZ: voldoende zorg ingekocht bij Zuyderland

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Vanaf 16 oktober moeten mensen die bij VGZ zijn verzekerd en die voor een behandeling zijn doorverwezen naar Zuyderland in sommige gevallen rekening houden met een langere wachttijd.

Volgens het ziekenhuis komt dit doordat VGZ onvoldoende zorg heeft ingekocht. VGZ spreekt dat tegen en zegt voor alle verzekerden in de regio rond Zuyderland wél voldoende zorg te hebben ingekocht.

» Zes weken extra wachttijd voor deel VGZ-patiënten

Die langere wachttijden kunnen oplopen tot zes weken. Ze gelden niet voor wie met spoed naar het ziekenhuis moet, voor wie al met een behandeling is begonnen of al een afspraak heeft staan, niet voor zwangere vrouwen en niet voor kinderen die naar het ziekenhuis moeten. Ook mensen met een restitutiepolis hebben geen last van de langere wachttijd.

VGZ laat weten deze gang van zaken voor haar klanten bijzonder vervelend te vinden en belooft zijn uiterste best te doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. De verzekeraar zegt er van uit te gaan dat bij VGZ verzekerde patiënten op basis van het contract met Zuyderland “gewoon snel in het ziekenhuis terecht kunnen”. Als Zuyderland besluit om een deel van de patiënten niet of later te behandelen, dan kan VGZ hen verwijzen naar een ziekenhuis in de buurt. “Als mensen verder moeten reizen, vergoeden wij de extra reiskosten.”

Gesprekken tussen Zuyderland ziekenhuis en VGZ om het contract aan te passen zijn mislukt. VGZ zegt het jammer te vinden dat de “uitgestoken hand” niet tot een ander resultaat heeft geleid, maar wil geen mededelingen over de inhoud van die gesprekken doen. “Onze eerste zorg gaat nu uit naar het garanderen van de juiste zorg voor onze klanten in de regio.”

VGZ heeft voor haar klanten die patiënt zijn bij het Zuyderland ziekenhuis een uitgebreide informatiepagina opgesteld op haar website: www.vgz.nl/zuyderland.

Cookieinstellingen