Gestegen waardering OV in Limburg: Goede start eerste jaar Arriva

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Reizigers geven het eerste jaar OV door Arriva in Limburg een hogere waardering dan voorgaande jaren.

Dit blijkt uit de resultaten van de OV-Klantenbarometer over 2017, het jaarlijkse onderzoek door CROW-KpVV.

Bijna alle regio’s en trajecten in Limburg, voor bus en trein, laten een stijging in het algemene klantoordeel zien ten opzichte van de cijfers van het jaar daarvoor. Een mooi resultaat voor een eerste jaar van de uitvoering van deze concessie.

Anne Hettinga, bestuursvoorzitter Arriva Nederland: “De OV-klantenbarometer is een belangrijk onderzoek in OV-land. Ik ben dan ook enorm trots op de door Arriva behaalde resultaten. Veel onderzoeksgebieden waar wij het vervoer verzorgen scoren op of boven het landelijk gemiddelde van een 7,6. Opvallend is de stijging in waardering van de meest nieuwe concessies in onze orderportefeuille Limburg en Zuidoost-Fryslân. Maar ook de concessie waar wij eind dit jaar afscheid van moeten nemen, Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden, krijgt een prachtige 7,7 en een tiende punt meer dan vorig jaar. Zoals gebruikelijk geef ik hiervoor complimenten aan alle collega’s die ervoor zorgen dat reizigers onze dienstverlening zo positief beoordelen. En dat wordt ook dit jaar weer gevierd met taart op al onze vestigingen.”

Arriva in Limburg goed van start

Arriva verzorgt sinds december 2016 het OV, trein en bus, in Limburg. In het algemene klantoordeel stijgt de waardering in beide deelregio’s voor bus (Noord- en Midden-Limburg 7,6 (+0,2) en Zuid-Limburg 7,7 (+0,2). Voor trein stijgt de score op de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) naar een 7,0 (+0,1) en op het traject Maastricht Randwijck-Roermond naar een 7,5 (+0,2). Op de trajecten Sittard-Kerkrade (7,4) en Maastricht Randwijck – Heerlen(7,6) heeft Arriva de reeds goede score kunnen handhaven.

Informatie over vertragingen, zitplaats, netheid en geluid

Naast de tevredenheid over de scores over 2017 blijft er bij Arriva in de provincie Limburg natuurlijk ook aandacht voor verbetering. Zo laat de score voor informatie over vertragingen een waarde zien die voor trein schommelt tussen de 6,0 en 6,6 en voor bus, ondanks een stijging, een magere voldoende scoort (Zuid-Limburg +0,7 tot een 6,1 en Noord- en Midden-Limburg +0,4 tot een 5,6). De score voor zitplaats, netheid en geluid in de bussen van beide deelgebieden krijgt een mooie score (zitplaats Zuid-Limburg +0,4 tot 8,9 en Noord- en Midden-Limburg + 0,4 tot 9,0 en netheid Zuid-Limburg met +0,8 tot 7,7 en Noord- en Midden-Limburg met +0,9 tot 7,9). De stijging op de score voor geluid bij bus steeg het meest in de regio Noord- en Midden-Limburg met +0,8 tot 6,9 t.o.v. Zuid-Limburg met +0,5 tot 7,0. Deze stijging is waarschijnlijk veroorzaakt door de groeiende inzet van elektrische bussen door Arriva. Voor het komende jaar is er verdere groei voorzien van het aantal elektrische bussen in de regio Maastricht.

Maaslijn

Ten opzichte van vorig jaar is er nu een stijging te zien in het algemene klantoordeel voor de Maaslijn tot een 7,0. Voor deze lijn, waarop alleen met dieseltreinen gereden kan worden en die op veel plaatsen nog is voorzien van enkelspoor, is dat een mooi resultaat. In april 2017 stelde Arriva een taskforce aan om binnen de technische randvoorwaarden van deze lijn tot verbetering van de dienstverlening te komen. De waardering voor het gestegen aanbod (in de spits rijden er meer treinen) en het ervaren gebruiksgemak van de OV chipkaart dragen ook positief bij aan de huidige score van de lijn.

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer in Nederland. Eind 2017 is het onderzoek voor de 17e keer gedaan. Ook dit jaar is het landelijke rapportcijfer, net als in 2016 een 7,6. De OV-klantenbarometer wordt gehouden in 70 onderzoeksgebieden, die samen het gehele regionale openbaar vervoer omvatten. In een steekproef van 6008 bus- tram-, metro-, treinritten en ferry-overtochten vulden 86.705 reizigers een enquêteformulier in. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.

Reacties