Proefrit Optoch Kommitee Zitterd met gesimuleerde praalwagen

Jarenlang legde de Sittardse grote carnavalsoptocht een route af die via de Engelenkampstraat en de Leyenbroekweg naar de Putstraat voerde.

Tot verdriet van met name buurt PPP besloot het Optoch Kommitee Zitterd OKZ) vorig jaar om de Engelenkampstraat, de Leyenbroekerweg en de Putstraat niet in de route op te nemen. Dat zou voor de deelnemers aantrekkelijker zijn – langs de Engelenkampstraat en de Leyenbroekerweg stond immers amper publiek – en zou er verder toe moeten leiden dat er minder grote gaten in de stoet zouden vallen.

» ‘Mooie optocht, maar te veel gaten’

Maar door de route met 900 meter in te korten werd het zó vol in de binnenstad dat het problemen opleverde met de doorstroming van met name de praalwagens. Verder ontstonden er twee vele minuten lange gaten in de optocht. Eén gat werd veroorzaakt door een groep optochtdeelnemers die een drinkpauze nam bij een café langs de route en een ander ‘lank laok’ ontstond doordat de prinsenwagen achter een reclamebord bleef haken.

Een optocht zonder gaten is een utopie. Dat geldt zeker voor de Sittardse optocht, waarin de optochtdeelnemers graag hun spel met het publiek willen spelen. “Het optochtcomité hecht allereerst heel veel belang aan het plezier en de beleving van de optochtdeelnemers, want zij maken de show. Velen van hen hebben talloze uren van hun tijd gestoken in hun idee voor de optocht. Maar anderzijds wil je ook de toeschouwers plezieren. Een balans vinden is dus de kunst, want extreem lange gaten, die willen we natuurlijk niet.”

Dit jaar heeft het OKZ de route opnieuw aangepast. De route is iets langer geworden dan vorig jaar en de optocht keert weer terug op de Putstraat, iets wat veel deelnemers zeker zullen waarderen. Immers: de entree vanaf een volle Putstraat naar een nóg vollere Markt is voor de deelnemers een prachtig moment om mee te maken.

» ‘Grote Optoch Zitterd’ trekt dit jaar weer door de Putstraat

Nu de Engelenkampstraat en de Leyenbroekerweg niet in de route zijn opgenomen betekent dit dat de kleurrijke stoet ditmaal niet vertrekt vanaf het terrein van het voormalige Maaslandziekenhuis. Ditmaal vormt de kruising Putstraat-Kollenberg/Pres. Kennedysingel-Leyenbroekerweg het startpunt van de stoet, die als eerste over de Putstraat richting Markt zal trekken.

Een keuze die ook een aantal hoofdbrekens met zich meebrengt wat betreft het opstellen van de optochtdeelnemers. Sinds de in 2017 uitgevoerde reconstructie van de Leyenbroekerweg tussen Putstraat en Engelenkampstraat en de kruising bovenaan de Putstraat, is de rijbaan er versmald door het aanbrengen van vrijliggende fietspaden. Dat leidt ertoe dat het voor de grootste carnavalswagens zeer moeilijk, zo niet onmogelijk is geworden om vanaf de Leyenbroekerweg of de Pres. Kennedysingel soepel de bocht naar de Putstraat te maken. Die wagens moeten daarom worden opgesteld op het eerste stuk van de Kollenberg, die in het verlengde van de Putstraat ligt. Maar op de Kollenberg is dan weer onvoldoende plek om ook de kleinere (middelgrote) praalwagens neer te zetten. Een aantal zal daarom op de Pres. Kennedysingel en/of op de Leyenbroekerweg moeten worden opgesteld. Die moeten dan wel de bocht naar de Putstraat kunnen maken.

Zondagochtend stelde het OKZ met een platte wagen, waarmee een middelgrote carnavalswagen werd nagebootst, proefondervindelijk vast of het indraaien van de Putstraat voor middelgrote wagens een probleem zou kunnen opleveren. Zowel vanaf de Pres. Kennedysingel als vanaf de Leyenbroekerweg was de bocht naar de Putstraat goed te maken.

De maten van een middelgrote wagen werden gesimuleerd met latten
Cookieinstellingen