Philharmonie Sittard op 30 november naar MBGF-concours

<em>archieffoto</em>
archieffoto
Foto: Philharmonie Sittard

Na een intensieve voorbereidingsperiode gaat de Philharmonie Sittard op 30 november november op concours in de Hanzehof in Zutphen.

In deze prachtige concertlocatie, gelegen aan de Coehoornsingel 1, zal de Phil om 17:40 uur optreden. De entree voor het concours dat georganiseerd wordt door de Muziekbond Gelderland-Flevoland bedraagt € 10,- (inclusief programmaboekje).

De Philharmonie streeft ernaar om eens eens per vijf jaar deel te nemen aan een concertconcours. Het orkest komt uit in de eerste divisie. Tijdens het concertconcours worden twee muziekstukken ten gehore gebracht: ‘Angels in the architecture’ van Frank Ticheli en ‘Battle of Hearts’ van Bert Appermont

Angels in the architecture

In de compositie Angels in the architecture verklankt de componist het conflict tussen het goddelijke en duivelse. Het werk ging in 2008 in première in het Sydney Opera House en de titel verwijst naar de ‘halo’-vormige (op engelen gelijkende) ornamenten in het gebouw die moeten zorgen voor de juiste akoestiek. Het concertweek begint met het negentiende eeuws Shaker-lied “I’m an Angel” , gezongen door sopraan Floor Bosman:

I am an angel of Light
I have soared from above
I am cloth’d with Mother’s love.
I have come, I have come,
To protect my chosen band
And lead them to the promised land.

De engel weerspiegelt – hoe kan het ook anders – het goddelijke, omringd door licht. Het goddelijke komt verderop in het stuk muzikaal herkenbaar terug in een traditioneel joods lied (Hevenu Shalom Aleicham), in een 16-eeuwse Geneefse psalm (Old Hundredth) en in een speciaal voor deze compositie geschreven koraal.

Muziekpassages die het goddelijke uitbeelden worden afgewisseld met turbulente delen waarin we het kwaad, de duivel, herkennen. Wie zijn oor goed te luisteren legt, ontdekt dat de duivel iedere keer stilletjes in de hemelse klanken sluipt om daarna ’toe te slaan’. Een aantal malen worden duivelse klanken onheilspellend opgebouwd om uit te barsten richting de finale van het werk.

Uiteindelijk overwint het goddelijke, het licht en wordt het werk afgesloten met het negentiende eeuwse lied waarmee het werk begon

Battle of hearts

De compositie Battle of Hearts van Bert Appermont stamt uit 2017 en is geïnspireerd op motieven uit het toneelstuk Das Käthchen von Heilbronn, dat in 1810 door Heinrich von Kleist werd geschreven. Appermont verbindt dramatiek, historische elementen, spanning en emoties van de verschillende personages in het toneelstuk tot een imposant muziekstuk.

De titel Battle of Hearts verwijst naar de twee vrouwen uit het verhaal, de eenvoudige dochter van de hoefsmid, Käthchen en de adelijke Kunigunde von Thurneck, die allebei vechten om het hart van graaf Von Strahl te veroveren. Muzikaal herkenbaar zijn een liefdesthema, een middeleeuws lied “Belle qui tiens ma vie” en een noodlot motief.

Het stuk bestaat uit 4 delen:

  • The Blacksmith’s Daughter, waarin een fraai liefdesthema de gevoelens van Kätchen en haar graaf vertolkt
  • Kunigunde, waarin het middeleeuws lied verklankt als hoofse dans uitdrukking geeft aan de genegenheid tussen Kunigunde en de graaf von Straal
  • The Fire, waarin te horen is hoe een rivaal van von Strahl diens kasteel belegert en laat afbranden
  • The Emperor’s Daughter, waarin Kätchen als door een wonder uit de vlammenzee wordt gered en uiteindelijk verenigd wordt met haar geliefde graaf.

Deze compositie is in 2020 het verplichte werk in de 1e divisie op het Nederlands Kampioenschap voor Harmonieorkesten.

Vakkundige jury

Het orkest wordt door een vakkundige jury beoordeeld op intonatie, klankvorming en -balans, techniek, articulatie, ritmiek, samenspel, dynamiek, nuancering en muzikale uitvoering. De jury bestaat uit Durk Lautenbach, Fried Dobbelstein en Jan de Haan. Zij hebben allen hun sporen in de muziekwereld verdiend.

Afhankelijk van het aantal behaalde punten valt er een eerste, tweede of derde prijs te behalen. De punten zijn belangrijk voor promotie of degradatie of handhaving in de divisie. Een concours is een middel om het niveau van het orkest te meten. De jury geeft vaak nuttige opmerkingen, die gebruikt kunnen worden om het niveau te handhaven of verschillende onderdelen binnen het orkest te verbeteren. Los van het concours zelf is ook de voorbereiding van grote waarde. Onder leiding van dirigent Ingeborg Stijnen hebben de leden van Philharmonie de afgelopen periode zeer intensief gerepeteerd, waarbij alle puntjes op de i zijn gezet. In aanloop naar het concours hebben de muzikanten deelgenomen aan groepsrepetities, een studieweekend en diverse try-outconcerten.

Openbare generale repetitie

In aanloop naar het concertconcour vindt op donderdag 28 november de generale repetitie plaats. Deze repetitie is openbaar en gratis toegankelijk voor geïnteresseerden. De generale repetitie vindt plaats in het auditorium (centrale hal) van het gebouw van de Rabobank aan de Bergerweg in Sittard en begint om 20:00 uur.

Cookieinstellingen