Platform Sittard wil elektrificatie spoor naar railterminal Chemelot

goederenspoor bij station Lutterade
goederenspoor bij station Lutterade
Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Platform Sittard heeft naar aanleiding van het niet doorgaan van de zuidelijke spooraansluiting van Chemelot een brief geschreven aan het College van B&W.

Het Platform betreurt het dat de Stuurgroep Chemelot 2025 afziet van het realiseren van een zuidelijke spooraansluiting op de spoorterminal van Chemelot. Het betekent immers dat spoortransport van gevaarlijke stoffen vanaf het Chemelotterrein met een zuidelijke bestemming twee keer Geleen Lutterade en een deel van Sittard moet blijven passeren.

In de huidige situatie worden de wagons vanaf de railterminal van Chemelot met een zware diesellocomotief naar het emplacement bij het station in Sittard gebracht, waar een elektrische locomotief wordt aangekoppeld die de wagons vervolgens richting hun zuidelijke bestemming brengt.

Volgens Platform Sittard kan de geluids- en stankoverlast die wordt veroorzaakt door het gebruik van zware diesellocs worden weggenomen wanneer het goederenspoor tussen de railterminal en de noordelijke spooraansluiting ter hoogte van de Raadskuilderweg wordt geëlektrificeerd. Het transport naar en het rangeren op het emplacement in Sittard kan dan door een elektrische locomotief gebeuren. De kosten van elektrificatie zijn volgens Platform Sittard aanmerkelijk lager dan de 25 tot 30 miljoen euro die een zuidelijke spooraansluiting gekost zou hebben.

Platform Sittard vraagt het College om het elektrificeren van het korte stukje goederenspoor te bepleiten bij Chemelot, ProRail, de Provincie Limburg en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Cookieinstellingen