Arriva laat ETCS GUARDIA inbouwen in haar treinen

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Arriva Nederland en Stadler ondertekenden een contract voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA in 36 van de treinen van haar vloot.

Deze opdracht bevat ook het begeleiden van de toelating van de treinen met het nieuwe systeem GUARDIA in Nederland, België en Duitsland. Tot dit deel van de treinenvloot behoren ook de 8 al aangeschafte multicourante treinstellen die worden ingezet op de internationale treinlijn (RE18) van Arriva in Limburg. Arriva is hiermee de eerste regionale vervoerder in Nederland die opdracht geeft om haar treinstellen geschikt te maken voor het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De eerste treinen met het nieuw ingebouwde systeem zullen in 2022 gereed zijn voor ingebruikname.

Stadler zal 36 FLIRT treinen van Arriva die in Limburg rijden van het ETCS-veiligheidssysteem GUARDIA voorzien. Acht van deze treinen werden speciaal gemaakt voor de inzet op het grensoverschrijdende traject in Limburg (RE18). Om deze reden is ook de zogenaamde homologatie van het systeem in alle betrokken landen onderdeel van deze opdracht. Arriva is de eerste regionale vervoerder in Nederland die een contract ondertekent voor de inbouw van een ETCS-systeem in haar treinen.

Voor Stadler is dit de eerste opdracht om treinen te voorzien van haar ETCS-systeem.

Stadler wordt verantwoordelijk voor de gehele uitvoering van het project. Dat wil zeggen ontwikkeling, engineering en de homologatie. De installatie van GUARDIA in de treinen wordt gedaan door Stadlers Service Center in Nederland. Deze opdracht wordt uitgevoerd tussen 2020-2024. De eerste treinen die zijn voorzien van het systeem komen in 2022 beschikbaar, zodat die ingezet kunnen worden op het internationale treintraject RE 18.

Anne Hettinga, voorzitter van de Raad van Bestuur van Arriva Nederland: “Met deze ondertekening maken we nog maar eens duidelijk dat wij als Arriva veel waarde hechten aan veiligheid en innovatie. Het is mooi om in dit landelijke én Europese programma als regionale vervoerder koploper te zijn.”

Jürg Gygax, directeur van de service-divisie van Stadler: “Wij zijn bijzonder trots dat wij deze opdracht mogen uitvoeren. Dat wij deze treinen met het GUARDIA-systeem voorzien en met die inbouw van een ETCS-systeem meteen voor meer landen aan de toelating werken, is voor ons een belangrijke mijlpaal. Wij verheugen ons op deze meerjarige opdracht met Arriva als partner.”

ERTMS is dé Europese digitale standaard waarmee het spoor voor volgende generaties geschikt wordt gemaakt. Het is een combinatie van een systeem in de trein (ETCS) én in het onderliggende spoor. Zo blijft Nederland mobiel en bereikbaar én het maakt het treinverkeer veilig en sneller. Door deze Europese standaard wordt het eenvoudiger om landsgrenzen te passeren. Het ETCS-systeem GUARDIA omvat de installatie van zowel hardware als software in de trein. Het stelt de machinist in staat om de positie, snelheid en aanvullende gegevens van de trein te visualiseren, waarbij al deze details worden doorgegeven aan het controlecentrum.

Reacties