CDA-fracties Sittard-Geleen en Stein kritisch tegenover komst Black Baer naar Chemelot

Bandenrecycler Black Bear wil zich vestigen op Chemelot en heeft bij de Provincie een omgevingsvergunning ingediend voor onder andere de activiteiten milieu en bouwen.

Black Bear wil op Chemelot jaarlijks 40.000 ton aan verkleind rubbergranulaat van auto en vrachtwagenbanden gaan recyclen. Omdat de aan Chemelot verleende Wnb-vergunning voldoende stikstofruimte biedt kiest Black Bear een voor een locatie op Chemelot.

Naar aanleiding van berichtgeving daarover in De Limburger hebben de raadsfracties van het CDA in Sittard-Geleen en Stein een brief met vragen gestuurd aan het college van Gedeputeerde Staten, dat hierin het bevoegd gezag en de vergunningverlenende instantie is, die onder meer naar de milieuaspecten kijkt zoals geur, geluid en luchtkwaliteit.

De fracties wijzen erop dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid op 21 juni 2018 zijn rapport n.a.v. onderzoek naar de veiligheid op industriecomplex Chemelot terrein heeft gepresenteerd. Uit de aanbevelingen blijkt dat de veiligheid op Chemelot terrein voor verbetering vatbaar is. Het proces van Black Bear is ook gevoelig voor incidenten, e.e.a. blijkt uit het feit dat er in het verleden een aantal incidenten geweest zijn waarbij begin 2019 een fabriek van 50 x 100 meter volledig verloren is gegaan na een storing in een verbrandingsoven.

Om die reden vragen de fracties zich af of het wel verstandig is om een bedrijf als Black Bear aan de Chemelotsite toe te voegen. “Het risico op een groter incident met een veel grotere impact voor de omliggende gemeenten dan tot nu toe aan de orde geweest is wordt immers groter. Verder zal de uitstoot van verbrandingsgassen niet bijdragen aan de luchtkwaliteit die in de omgeving van Chemelot al zwaar onder druk staat.” Het transport van miljoenen banden naar de locatie op Chemelot brengt eveneens nogal wat nadelen met zich mee.

De CDA-raadsfracties zien een aantal risico’s en nadelige gevolgen van een eventuele vestiging van Black Bear op Chemelot, zoals bijvoorbeeld de extra belasting van de infrastructuur bij het transport van miljoenen autobanden naar de locatie op Chemelot, de impact op de omgeving en het verkeer; de opslag van de autobanden; luchtkwaliteit; brandrisico en risico’s voor milieu(overlast). Verder vragen de fracties zich af “wat de huidige gebruikers van het Chemelotterrein van het toevoegen van een bedrijf met een dusdanige veiligheidshistorie” vinden.

De CDA-fracties van Sittard-Geleen en Stein zijn bang dat de komst van Black Baer negatieve gevolgen heeft voor de volksgezondheid. En dat in een regio die op dat gebied nu al niet goed scoort. Verder vinden de fracties dat het bedrijf niet bijdraagt aan de veiligheid van de Chemelotsite.

Daarom stellen de CDA-fracties onderstaande vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:

  1. Passen plannen van Black Baer binnen de ambitie van de provincie en van Chemelot om de stikstofuitstoot terug te dringen?
  2. Wat is uw standpunt ten aanzien van de duurzaamheid van deze activiteit?
  3. Draagt deze activiteit bij aan het verbeteren van de Volksgezondheid van Zuid-Limburg en de Westelijke Mijnstreek in het bijzonder?
  4. Past deze activiteit op de Chemelotsite binnen de European Circular Hub en circulaire economie, waarbij Chemelot er naar streeft om de meest duurzame en veiligste chemische site van Europa te worden?
  5. De Provincie Limburg en Chemelot hebben de wens om de stikstofuitstoot te verlagen; is het toegestaan om de stikstofruimte op te vullen met nieuwe bedrijven of zijn er ook juridische afdwingbare regels om dit te verbieden?
  6. Passen de plannen van Black Bear binnen de vergunningen die Chemelot heeft?
  7. Past deze activiteit in het concept Omgevingsvisie van de Provincie-Limburg?
  8. Worden gemeenteraden van Sittard-Geleen, Beek en Stein betrokken in het vergunningsproces?
  9. Worden de omwonenden betrokken in het vergunningsproces?
Cookieinstellingen