Stichting Graetheidecomité tegen komst Black Bear op Chemelot

Chemelot wil in de toekomst in het kader van de duurzaamheidsdoelstellingen overschakelen naar groene grondstoffen in plaats van nafta en aardgas.

Dit vergt een enorme aanpassing van de site. Er zullen fabrieken bijgebouwd moeten worden om afval (plastic en ander afval) om te zetten in grondstoffen voor productie van kunstmest en polymeren. Ook zal er veel ruimte nodig zijn voor opslag van het afval. Dit legt een groot beslag op de ruimte op het huidige terrein, zo stelt het Graetheidecomité.

Het comité vreest zelfs dat er buiten de huidige site ruimte nodig zal zijn. Daarnaast gaat dit ten koste van het milieu (geluid, stank, emissies).

“Niet voor niets wordt in het Masterplan Chemelot uit 2020 gesteld dat ‘alleen bedrijven met een duidelijke toegevoegde waarde voor het realiseren van de duurzaamheidsambitie van Chemelot worden toegelaten’, zo stelt het Graetheidecomité in een brief aan de gemeente.

Het Graetheidecomité onderkent dat recycling van autobanden nuttig is, maar vraagt zich af wat de toegevoegde waarde ervan is voor de duurzaamheid van Chemelot. “Bij de recycling wordt 14000 ton/jaar pyrolyse-olie geproduceerd, die gebruikt kan worden als vervanger voor nafta. Sabic verbruikt 3 miljoen ton nafta per jaar. De bijdrage van Black Bear is dus minder dan één procent, een druppel op een gloeiende plaat. Dit is dus voor de verduurzaming van Chemelot van geen waarde. Wel wordt volgens het Graetheidecomité een groot beslag gedaan op de ruimte op Chemelot, zowel fysiek als op de milieuruimte en de stikstofruimte.

Daar komt bij dat Black Bear een slechte reputatie heeft op het gebied van veiligheid en milieu. In februari 2019 brandde een proeffabriek van Black Bear af in Nederweert. Maar ook de reputatie van Chemelot op het gebied van veiligheid is niet al te best. Dat blijkt volgens het Graetheidecomité uit recente onderzoeken van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Het Graetheidecomité vindt vestiging van de fabriek van Black Bear op het Chemelotterrein zeer ongewenst, omdat het bedrijf ruimte in beslag neemt die nodig is voor de verduurzaming van Chemelot, omdat Black Bear zelf amper bijdraagt aan verduurzaming en vanwege de veiligheidsrisico’s.
Stichting Graetheidecomité tegen komst Black Bear op Chemelot

Chemelot wil in de toekomst overschakelen naar groene grondstoffen in plaats van nafta en aardgas.

Dit vergt een enorme aanpassing van de site. Er zullen fabrieken bijgebouwd moeten worden om afval (plastic en ander afval) om te zetten in grondstoffen voor productie van kunstmest en polymeren. Ook zal er veel ruimte nodig zijn voor opslag van het afval. Dit legt een groot beslag op de ruimte op het huidige terrein, zo stelt het Graetheidecomité.

Het comité vreest zelfs dat er buiten de huidige site ruimte nodig zal zijn. Daarnaast gaat dit ten koste van het milieu (geluid, stank, emissies).

“Niet voor niets wordt in het Masterplan Chemelot uit 2020 gesteld dat ‘alleen bedrijven met een duidelijke toegevoegde waarde voor het realiseren van de duurzaamheidsambitie van Chemelot worden toegelaten’, zo stelt het Graetheidecomité in een brief aan de gemeente.

Het Graetheidecomité onderkent dat recycling van autobanden nuttig is, maar vraagt zich af wat de toegevoegde waarde ervan is voor de duurzaamheid van Chemelot. “Bij de recycling wordt 14000 ton/jaar pyrolyse-olie geproduceerd, die gebruikt kan worden als vervanger voor nafta. Sabic verbruikt 3 miljoen ton nafta per jaar. De bijdrage van Black Bear is dus minder dan één procent, een druppel op een gloeiende plaat. Dit is dus voor de verduurzaming van Chemelot van geen waarde. Wel wordt volgens het Graetheidecomité een groot beslag gedaan op de ruimte op Chemelot, zowel fysiek als op de milieuruimte en de stikstofruimte.

Daar komt bij dat Black Bear een slechte reputatie heeft op het gebied van veiligheid en milieu. In februari 2019 brandde een proeffabriek van Black Bear af in Nederweert. Maar ook de reputatie van Chemelot op het gebied van veiligheid is niet al te best. Dat blijkt volgens het Graetheidecomité uit recente onderzoeken van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Het Graetheidecomité vindt vestiging van de fabriek van Black Bear op het Chemelotterrein zeer ongewenst, omdat het bedrijf ruimte in beslag neemt die nodig is voor de verduurzaming van Chemelot, omdat Black Bear zelf amper bijdraagt aan verduurzaming en vanwege de veiligheidsrisico’s.
Stichting Graetheidecomité tegen komst Black Bear op Chemelot

Chemelot wil in de toekomst overschakelen naar groene grondstoffen in plaats van nafta en aardgas.

Dit vergt een enorme aanpassing van de site. Er zullen fabrieken bijgebouwd moeten worden om afval (plastic en ander afval) om te zetten in grondstoffen voor productie van kunstmest en polymeren. Ook zal er veel ruimte nodig zijn voor opslag van het afval. Dit legt een groot beslag op de ruimte op het huidige terrein, zo stelt het Graetheidecomité.

Het comité vreest zelfs dat er buiten de huidige site ruimte nodig zal zijn. Daarnaast gaat dit ten koste van het milieu (geluid, stank, emissies).

“Niet voor niets wordt in het Masterplan Chemelot uit 2020 gesteld dat ‘alleen bedrijven met een duidelijke toegevoegde waarde voor het realiseren van de duurzaamheidsambitie van Chemelot worden toegelaten’, zo stelt het Graetheidecomité in een brief aan de gemeente.

Het Graetheidecomité onderkent dat recycling van autobanden nuttig is, maar vraagt zich af wat de toegevoegde waarde ervan is voor de duurzaamheid van Chemelot. “Bij de recycling wordt 14000 ton/jaar pyrolyse-olie geproduceerd, die gebruikt kan worden als vervanger voor nafta. Sabic verbruikt 3 miljoen ton nafta per jaar. De bijdrage van Black Bear is dus minder dan één procent, een druppel op een gloeiende plaat. Dit is dus voor de verduurzaming van Chemelot van geen waarde. Wel wordt volgens het Graetheidecomité een groot beslag gedaan op de ruimte op Chemelot, zowel fysiek als op de milieuruimte en de stikstofruimte.

Daar komt bij dat Black Bear een slechte reputatie heeft op het gebied van veiligheid en milieu. In februari 2019 brandde een proeffabriek van Black Bear af in Nederweert. Maar ook de reputatie van Chemelot op het gebied van veiligheid is niet al te best. Dat blijkt volgens het Graetheidecomité uit recente onderzoeken van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Het Graetheidecomité vindt vestiging van de fabriek van Black Bear op het Chemelotterrein zeer ongewenst, omdat het bedrijf ruimte in beslag neemt die nodig is voor de verduurzaming van Chemelot, omdat Black Bear zelf amper bijdraagt aan verduurzaming en vanwege de veiligheidsrisico’s.

Cookieinstellingen