Vroegsignalering schulden: gemeente wil zo vroeg mogelijk in actie komen

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Mensen met schulden wachten uit schaamte vaak veel te lang – gemiddeld wel vijf jaar – voordat zij hulp vragen.

Wanneer zij eerder aan de bel hadden getrokken had het hoog oplopen van betalingsachterstanden en de daarmee gepaard gaande negatieve effecten wellicht voorkomen kunnen worden.

Want schulden zorgen voor veel stress. Mensen komen erdoor aan de zijlijn van de samenleving te staan, worden er ongelukkig door en kunnen van alle onzekerheid zelfs ziek worden. Kinderen in gezinnen met schuldenproblematiek lopen vaak emotionele schade en leerachterstanden op.

Om dat te voorkomen wil de gemeente mensen met mogelijke financiële problemen eerder de helpende hand kunnen reiken en met intensieve aandacht de ontstane betalingsproblemen in de kiem smoren, voordat deze kunnen oplopen tot een problematische schuld.

Daarvoor heeft de gemeente met woningcorporaties, Waterleiding Maatschappij Limburg, energieleveranciers en zorgverzekeraars afspraken gemaakt om een betalingsachterstand van een cliënt te melden, wanneer het hen niet is gelukt om op een sociale manier te incasseren. De gemeente kan dan besluiten om mensen rechtstreeks te benaderen en in urgente gevallen – bij gezinnen met kinderen en een schuld vanaf 200 euro, of bij jongeren tot en met 27 jaar – een huisbezoek af te leggen. Jongeren kampen vaak met aanzienlijke schulden bij telecomaanbieders. Wethouder Kim Schmitz (o.a. armoedebestrijding) hoopt in de toekomst dan ook dat telecomaanbieders bij deze vroegsignalering kunnen worden betrokken. Want je wil niet dat jonge mensen al vroeg in hun leven in een uitzichtloze positie terechtkomen.

Huisbezoeken worden afgelegd door Partners in Welzijn en Kredietbank Limburg. Tijdens het bezoek wordt dan gekeken naar hoe iemand geholpen kan worden. Daarbij moet worden gedacht aan hulp bij de administratie, maar ook bij het aanvragen van toeslagen of andere regelingen. Vaak weten mensen namelijk niet welke mogelijkheden allemaal bestaan om hun financiële lasten wat te verlichten, of weten ze niet hoe ze daar gebruik van kunnen maken.

De aanpak om mensen rechtstreeks te benaderen is mogelijk geworden door een wijziging van de wet gemeentelijke schuldhulpverlening op 1 januari van dit jaar, waardoor woningcorporaties, energie- en drinkwaterbedrijven en zorgverzekeraars gegevens van inwoners met betalingsachterstanden mogen uitwisselen met de gemeente.

Cookieinstellingen