Verzamelboek: De unieke geschiedenis van Sittard-Geleen-Born

Foto: SGN

De zes Jumbo-supermarkten in Sittard-Geleen-Born brengen samen een bijzonder boek uit over de historie van de gemeente.

de unieke geschiedenis van sittard-geleen-bornHet betreft een verzamelboek, waarmee je op een leuke manier kennis kunt nemen van (aspecten van) de lokale geschiedenis van Born, Geleen, Sittard en de kleinere kernen. Het boek kwam tot stand in samenwerking met de historische verenigingen uit Geleen, Limbricht, Born, Obbicht, Grevenbicht, Sittard en Archief De Domijnen als gemeentelijk stadsarchief.

“Onze gemeente kent een sterk versnipperde geschiedenis, met veel identiteiten. In het uitgebrachte boek doen de makers een bijna onmogelijke poging om alle stadsdelen min of meer aan bod te laten komen, in beknopte woorden en met slechts enkele honderden afbeeldingen,” zo leert het colofon achter in het boek. De unieke geschiedenis van Sittard-Geleen-Born is in een oplage van 35.000 stuks in full-colour gedrukt. Het boek telt 72 in hardcover gebonden pagina’s.

In het boek is ruimte vrijgehouden voor 264 kleine historische foto’s uit de archieven van de gemeente en de lokale heemkundeverenigingen. De in te plakken foto’s worden per setje van 4 gratis weggegeven bij elke 10 euro aan boodschappen bij een van de zes deelnemende Jumbo-filialen.

“Het zal een ware sport worden om alle plaatjes verzameld te krijgen en zo het boek compleet te krijgen,” zegt burgemeester Hans Verheijen in het voorwoord van het boek. Hij ontving vandaag het eerste exemplaar. Met het boek worden jong en oud geprikkeld om op een leuke manier kennis te maken met de boeiende en rijke geschiedenis van onze gemeente.

Het boek is vanaf woensdag 7 september gratis te verkrijgen bij de zes Jumbo-filialen in Sittard-Geleen-Born (Jumbo Hilkens Born, Jumbo Heubel Oud-Geleen, Jumbo Penders Geleen-Lindenheuvel, Jumbo Sittard-Stadion, Jumbo-Limbrichterveld en Jumbo Moonen Sittard-Oost). Deze bijzondere actie loopt 8 weken. De Jumbo-filialen zijn van plan om over 6 weken en aan het einde van de actie een ruildag te organiseren, waarop klanten hun verzameling compleet kunnen maken.

Reacties

Cookieinstellingen