Vernieuwde bestuursopdracht De Domijnen stelt artistiek en cultureel ondernemerschap van de onderdelen centraal

Foto: SGN

De Raad van Toezicht van De Domijnen heeft een nieuwe bestuursopdracht geformuleerd.

Waar voorheen de centrale organisatie van De Domijnen leidend was, moeten de verschillende onderdelen artistiek en cultureel meer autonoom worden en hun zichtbaarheid in de stad gaan vergroten. Joery Wilbers is na zijn interim-periode benoemd tot directeur-bestuurder. Er komt een tijdelijke tweede bestuurder die zich richt op de bedrijfsvoering.

Voortgang transitie

Eind 2020 heeft de gemeente Sittard-Geleen een evaluatierapport van BMC ontvangen over cultuurbedrijf De Domijnen. Op basis daarvan is in het voorjaar van 2021 een meerjarig verandertraject in gang gezet. Doel was om de verbinding met de stad te herstellen en de zichtbaarheid te vergroten. Dit verandertraject ging gepaard met het aanstellen van twee interim bestuurders en de start van een nieuwe Raad van Toezicht. Medio 2022 heeft de nieuwe Raad van Toezicht BMC gevraagd een second opinion uit te brengen op de status van het verandertraject. Dit rapport is in november opgeleverd en sloot aan bij de inzichten die de interim-bestuurder en Raad van Toezicht uit andere bronnen ook opmaakten.

Duidelijk is dat De Domijnen als bovenliggende organisatie te zeer beperkend heeft gewerkt voor de artistieke en culturele functie van de zogenaamde Huizen (Toon Hermans Theater, Poppodium Volt, Filmhuis Zicht, Biblionova, het Erfgoedcentrum en Museum Hedendaagse Kunst De Domijnen). Vanaf voorjaar 2021 is het daarom de bedoeling dat deze Huizen centraal staan – niet het centrale construct van De Domijnen. Conclusie is dat er in anderhalf jaar goede stappen zijn gezet, maar dat het verleden wel degelijk sporen heeft nagelaten.

Bedrijfsprocessen en bedrijfscultuur zijn jarenlang intern gericht geweest en het vergt tijd om het vertrouwen van de stad opnieuw te winnen. Veel tijd is gaan zitten in het afronden van oude dossiers. Daarnaast heeft de Covid-periode effect gehad op de culturele sector, ook in Sittard-Geleen.

Bestuursopdracht

Op basis van deze conclusies heeft de Raad van Toezicht eind januari een nieuwe bestuursopdracht vastgesteld voor de organisatie. Daarin staat het artistiek en cultureel ondernemerschap van de huizen centraal. Het meest voorname doel is dat de Huizen hun verbinding met de stad en haar inwoners versterken en daarmee hun zichtbaarheid vergroten. Achter de schermen is het de bedoeling dat de bedrijfsvoering nog verder dienend wordt gemaakt aan deze Huizen.

Belangrijke mijlpaal in 2023 is het vaststellen van ondernemingsplannen per Huis. Waar voorheen de centrale organisatie van De Domijnen leidend was, moet dit het omslagjaar zijn. In 2022 zijn daar goede stappen in gezet en de Raad van Toezicht versterkt met deze bestuursopdracht de ingezette lijn. In de komende jaren is het aan de medewerkers van de verschillende Huizen om cultureel ondernemerschap te tonen en het vertrouwen van de stad te krijgen. De Raad van Toezicht spreekt daar haar vertrouwen in uit.

Aanvulling in bestuur en toezicht

Joery Wilbers is in 2021 aangesteld als één van de interim-bestuurders. In goed overleg is besloten om deze tijdelijke aanstelling in 2023 om te zetten in een vaste aanstelling als directeur/bestuurder. Zijn inzet voor de Huizen en zijn inspanningen om de verbinding met de stad te vergroten worden gewaardeerd en werpen hun vruchten af. Vanwege de omvang van de bestuursopdracht wordt tijdelijk een tweede bestuurder aangesteld, die zich richt op de bedrijfsvoering.

Tot de Raad van Toezicht treden per 1 maart 2023 drie nieuwe leden toe. Met hun verschillende perspectieven zijn zij een welkome aanvulling gedurende het verdere verloop van deze transitie. De Raad van Toezicht bestaat per 1 maart uit Harrie Hox, Catharien Romijn, Casper Bruens, Tom van Vliet, Arijan van Bavel, Hannie Derks en Angelique Heckman.

Cookieinstellingen