Hoe belangrijk is een bedrijfsarts voor werkgever en werknemer?

13 jun , 17:15 Nieuws
bij de bedrijfsarts
© Freep!k

Als een werknemer langdurig ziek is, is de werkgever verplicht om dit bij de bedrijfsarts te melden.

Dit gebeurt meestal na een week of als direct al duidelijk is dat de afwezigheid langer zal duren. Elke werkgever moet een bedrijfsarts hebben. Dit is wettelijk zo bepaald. De bedrijfsarts is onpartijdig en werkt zowel met de werkgever als de werknemer. Maar wat kan een bedrijfsarts precies voor de werknemer en werkgever betekenen?

Wat mag een bedrijfsarts aan de werkgever vertellen?

De werkgever is verplicht om bij langdurige ziekte de bedrijfsarts in te schakelen. Dit is meestal een bedrijfsarts in de buurt van beide partijen. Wie woonachtig is in Eindhoven en omstreken, zal dus ook bij een bedrijfsarts Eindhoven

komen. Hoewel de bedrijfsarts dus door de werkgever wordt ingeschakeld, betekent dit zeker niet dat hij recht heeft op alle informatie.

Een bedrijfsarts is verplicht om vertrouwelijk met jouw gegevens om te gaan. Alles met betrekking tot de ziekte, blijft dus bij hem in het dossier staan en wordt verder niet doorgegeven aan de werkgever. Hij mag dus niet zonder toestemming van de werknemer meer vertellen over de aard van de ziekte en hoe deze behandeld wordt. Ook mag hij deze informatie niet zomaar uitwisselen met de huisarts of andere deskundige.

Wel dient de bedrijfsarts als tussenpersoon om de werkgever te informeren. Hierbij gaat het om informatie die enkel voor de werkgever van belang is. Denk bijvoorbeeld aan de duur van het ziekteverzuim en welk werk de werknemer wel of juist niet kan doen. Daarnaast kunnen er voorstellen worden gedaan om ervoor te zorgen dat de werknemer weer sneller aan het werk kan. Zo kan er bijvoorbeeld worden gesproken over aanpassingen van de werkzaamheden of andere werktijden.

Psychische klachten

De bedrijfsarts wordt ook regelmatig ingeschakeld bij psychische klachten. Als het door omstandigheden niet mogelijk is om te kunnen werken, zal er een plan bedacht moeten worden om het voor de werknemer makkelijker te maken. Het is zeker bij psychische klachten vaak wel goed als er deels nog gewerkt wordt. Al is het maar een paar uur per week of per dag. Bovendien kunnen psychische klachten lang duren. Ook gezien de wachttijden bij de GGZ momenteel erg lang zijn.

Om te voorkomen dat werknemers hierdoor maanden tot zelfs jaren thuis komen te zitten, zullen de lijntjes daarom erg kort worden gehouden. De bedrijfsarts zal op basis van de klachten bepalen wat de beste optie is voor dat moment. In het begin kan dit misschien betekenen dat de werknemer volledig thuis zal blijven en dat dit uiteindelijk steeds verder weer opgebouwd wordt.

Meestal is er elke zes weken een nieuw gesprek tussen de bedrijfsarts en de zieke medewerker. Op basis van dat gesprek kan het advies worden bijgesteld of juist behouden worden. De verslagen ontvang je altijd gewoon thuis en een kopie daarvan (zonder vertrouwelijke informatie) wordt ook aan de werkgever doorgespeeld. Hier staat bijvoorbeeld in welke afspraken er zijn gemaakt, waaraan gewerkt gaat worden de komende tijd en wat eventueel nodig is om snel weer aan de slag te gaan. De werkgever is verplicht om deze adviezen serieus te nemen en hier zo goed mogelijk op in te spelen.