Een 17-jarige man uit Roermond is afgelopen maandagmiddag in Linne aangehouden voor poging tot oplichting.
Eerder die middag kreeg een slachtoffer uit Herten een telefoontje van iemand die zich uitgaf als politieagent. Hij verstrekte het slachtoffer een code en vertelde dat een collega politieagent onderweg was om de pinpas op te halen. Even later werd bij het slachtoffer aangebeld en stond er een jongeman voor de deur die de pas kwam ophalen. Hij vroeg het slachtoffer om de code. Het slachtoffer had in de gaten te maken te hebben met een nepagent en gaf de pinpas niet af waarna de jongeman verdween.
Door het slachtoffer werd melding gemaakt van dit voorval bij de politie. De camerabeelden van de ringdeurbel die het slachtoffer had veiliggesteld werden bekeken door de politieagenten die bezig waren met deze melding.
Even later zagen deze politieagenten in Linne een man lopen die zij herkenden van de beelden. De verdachte is aangehouden en is in verzekering gesteld.
Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van telefonische oplichting?
- Laat een ‘bankmedewerker’, ‘agent’ of zogenaamde medewerker van een overheidsinstantie nooit uw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de ‘medewerker’ dat aan u vraagt. Uw bank, de politie of een overheidsinstantie zal u namelijk nooit vragen om uw geld over te maken.
- Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank, de politie of overheidsinstantie. Bel en vraag of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor of het politiebureau bezoeken en uw ervaring delen.
- Deel nooit uw pin- en/of inlogcodes. Geef ook nooit uw bankpas af, ook niet wanneer deze doormidden is geknipt. De chip werkt dan nog waardoor oplichters geld kunnen pinnen. Geef ook nooit uw sieraden af.
- Bel de politie
- Krijgt u iemand aan de lijn of aan de deur met zo’n verzoek? Hang dan meteen op of doe direct de deur dicht en bel de politie via 112. Bent u onlangs slachtoffer geworden van deze babbeltruc? Dan kunt u ook contact met de politie opnemen.
Het is goed om te weten dat de politie nooit mensen belt om naar bankgegevens te vragen of om bankpassen of sieraden op te halen.