De goede naam van Albert Heijn wordt op social media regelmatig misbruikt om middels valse 'winacties' persoonlijke gegevens van internetgebruikers los te peuteren.
De supermarktketen waarschuwt daarvoor en geeft op zijn website tips hoe echte acties kunnen worden onderscheiden van nepacties.
"Er zijn regelmatig winacties in omloop via Facebook, e-mail, SMS en nu ook WhatsApp, die niet afkomstig zijn van Albert Heijn. Veelal wordt hierin een waardebon aangeboden van Albert Heijn ter waarde van €100, €250 of €500. In deze zogenaamde 'phishing-acties' wordt onze naam en logo misbruikt om persoonlijke gegevens te verzamelen. Doe hier niet aan mee, het gaat om oplichterij", staat op de website.
Ook geeft Albert Heijn een opsomming van e-mailadressen en websites die worden beheerd door AH zelf.
Bovendien is de website van Albert Heijn altijd te herkennen aan de naam. "Deze begint altijd met www.ah.nl, dus bijvoorbeeld www.ah.nl/bonus of www.ah.nl/acties."