Bewoners Carre-appartementen in Geleen zijn het zat met achterstallig onderhoud

06 aug , 16:41 Nieuws
2025-08-06_16h18_53
Google maps
Een deel van de Carre-appartementen

Geleen - Schimmel, ratten, tocht, lekkages en een nauwelijks bereikbare woningcorporatie: de bewoners van de Carre-appartementen aan de Europalaan, Stikkerstraat, Van Akenstraat en Luxemburgstraat hebben er genoeg van.

In een zwartboek hebben meer dan twintig bewoners hun klachten gebundeld over structureel achterstallig onderhoud en de gebrekkige klachtenafhandeling door woningcorporatie ZOwonen.

Zwartboek

Het zwartboek kwam tot stand na een bewonersonderzoek, mede ondersteund door de SP-afdeling Sittard-Geleen. Hierin vertellen bewoners hoe zij jarenlang tevergeefs melding maakten van ernstige problemen zoals schimmelvorming, muizen- en rattenplagen, kapotte ventilatie, terugkerende rioolproblemen en slecht onderhouden groenvoorzieningen.

Volgens hen reageert ZOwonen nauwelijks of slechts met halve maatregelen.

“ZOwonen stuurt iemand met een sponsje tegen schimmel of laat bewoners in de kou zitten door tochtproblemen niet op te lossen. En wie geen extra onderhoudscontract heeft afgesloten, wordt telefonisch afgescheept.”
- aldus een van de bewoners


Ook de manier waarop de corporatie met bewoners omgaat, ligt onder vuur. Zo zouden klachten vaak niet serieus worden genomen, worden telefoontjes afgewimpeld en komen opzichters gemaakte afspraken niet na.

Oproep aan ZOwonen en de gemeente

De bewoners willen dat ZOwonen eindelijk werk maakt van de misstanden: het structureel aanpakken van schimmel- en rattenoverlast, goed onderhoud van het groen en een respectvolle en serieuze behandeling van klachten. Ze eisen dat er binnen zes weken een concreet verbeterplan op tafel ligt.

“Het is mooi dat ZOwonen investeert in nieuwbouwprojecten, maar het zou ze sieren als ze ook zorgen voor bestaande bewoners.” stellen de initiatiefnemers van het zwartboek.

Documentatie en vervolg

Het zwartboek, ruim vijftien pagina’s dik met klachten, e-mails en bewonersverhalen, is aangeboden aan ZOwonen. Omdat er niemand aanwezig was om het persoonlijk in ontvangst te nemen, is het overhandigd aan de receptie. Daarnaast wordt het gedeeld met het gemeentebestuur, lokale media en belangenorganisaties.

Blijft een bevredigende reactie uit, dan sluiten de bewoners verdere acties of juridische stappen niet uit.

2025 07 02 17h29 26