De Bob-campagne promoot de Bewust Onbeschonken Bestuurder en blijkt effect te sorteren, want het aantal verkeersovertreders afkomstig uit horecagelegenheden daalt de laatste jaren.
Wie alcohol drinkt rijdt niet zelf
De Bob-campagne richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol. Dit gebeurt door automobilisten en hun passagiers te stimuleren samen de Bob-afspraak te maken en die consequent na te leven. Bob is daarbij degene die geen alcohol drinkt en de anderen veilig thuis brengt.
Tijdens de carnaval voert de politie natuurlijk ook weer alcoholcontroles uit. De nuchtere automobilist wordt beloond met de welbekende Bob-sleutelhanger
Bob (niet alleen) op visite
De Limburgse actie is een aanvulling op de landelijke verkeerscampagne. De centrale boodschap van de nationale Bob-campagne 2013/2014 luidt deze winter wederom: 'BOB, ook als je op visite gaat'. We hebben het dan bijvoorbeeld over feestjes. Beide campagnes laten op positieve wijze zien dat het heel normaal is dat je tijdens visites en tijdens carnaval net als bij het uitgaan al vooraf een Bob-afspraak maakt. Met andere woorden: Bob, ook met carnaval.
ROVL
Verantwoordelijke voor deze campagne in Limburg is het ROVL. Dit is het onafhankelijk bestuursorgaan, dat in opdracht van de Provincie Limburg, werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg.
Het ROVL heeft het Europees Verkeersveiligheids Charter ondertekend, waarmee Limburg zich schaart achter de ambitie van de Europese Commissie om vanaf 2011 jaarlijks 25.000 potentiële verkeersslachtoffers te voorkomen.
Maak van de 0 een punt
De ambitie in Limburg gaat echter nog veel verder. Ieder verkeersslachtoffer is er één teveel. ROVL streeft dan ook naar nul verkeersslachtoffers! De campagne 'Bob, ook met carnaval' past dan ook helemaal bij deze filosofie. Het voorkomen van ongevallen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Samen maken we van de nul een punt!