Vanaf zondag 1 april 2018 is het voor reizigers die in een Arriva-bus in Limburg stappen niet meer mogelijk om een vervoerbewijs te betalen met contant geld.
Reizigers kunnen reizen met de OV-chipkaart, een e-ticket of een vervoerbewijs betalen in de bus met pin, contactloos of creditcard. Arriva verbetert op deze manier de veiligheid in de bus, voor zowel de buschauffeur als de reiziger. Ook wordt het betaalgemak voor de reiziger hiermee verhoogd. Op dinsdag 27 februari jl. heeft ook Gedeputeerde Staten ingestemd met deze wijzing ten aanzien van de betaalmogelijkheden in de bus.
Naast de hierboven beschreven betaalmethodes in de bus zijn er, voor reizigers die (na 1 april) toch nog een kaartje met contant geld willen betalen, voorverkoopadressen. Er zijn kaartjes te koop in de Arriva OV Servicepunten in Nijmegen, Venlo, Weert, Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht. Daarnaast kan men voor de (Dal) Dagkaart ook terecht bij een aantal Primera's en VVV-kantoren op verschillende plekken in Limburg. Kijk voor meer informatie en de verschillende voorverkooppunten op: www.arriva.nl/betaalgemak.
Een aantal buslijnen van Arriva (lijn 44, 64 en 350) zijn grensoverschrijdend en rijden ook in Duitsland. De lijnen 44 en 64 rijden we samen met onze Duitse collega's van ASEAG en WestVerkehr. Daarmee maken ze aan de Duitse zijde ook contractueel deel uit van het AVV netwerk (Aachener Verkehrsverbund). Dit betekent dat we aan de AVV-distributie richtlijn moeten voldoen. In overleg met de verschillende vervoerautoriteiten zijn er daarom voor de lijn 44, 64 en ook de lijn 350 (waar veel Duitse reizigers gebruik van maken) overgangsperiodes afgesproken. Voor deze lijnen zal het gedurende een bepaalde periode wel nog mogelijk zijn om met contant geld een (Duits) vervoerbewijs te kopen. Voor lijn 64 van Roermond naar Heinsberg duurt de overgangsperiode nog tot uiterlijk 1 juli 2018, voor de lijnen 44 (Heerlen-Aachen) en 350 (Maastricht-Aachen) duurt deze overgangsperiode tot uiterlijk 1 januari 2019.